Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Allt om Resor drabbas hårdast"

Publicerad: 18 Februari 2009, 05:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

De traditionella resemagasinen tänker inte bli överkörda av kvällstidningarnas nya resesatsningar. "Kvällspressen vänder sig till charterturister", säger Vagabonds chefredaktör Tobias Larsson.


I går presenterades Aftonbladets nya resesatsning Destination, med en ny resesajt och en omgjord pappersbilaga. Några dagar tidigare berättade Expressen att de gör om sin resebilaga till ett mer renodlat magasin.

- Ett fullgott alternativ till övriga resemagasin, sa Expressens reseredaktör Åsa Lundqvist till Dagensmedia.se då.

Men resemagasinen uttrycker ingen större oro över kvällstidningarnas nya resebevakning.

- Som jag ser det är de här produkterna ungefär samma som tidigare, bara med lite mer smink, säger Tobias Larsson, chefredaktör på Vagabond.

Varken Tobias Larsson eller konkurrenten Res tillförordnade chefredaktör Peter Smirnakos tror att kvällstidningarna attraherar samma läsare som resemagasinen.

- Vi tror inte att det kommer att påverka oss. Res är en annan typ av tidning med en annan målgrupp. Vi slåss inte heller om samma annonspengar, säger Peter Smirnakos.

- Vi gör mer klassiska resereportage medan kvällstidningarna gör mer konsumentjournalistik, och främst vänder sig till charterresenärer. Jag tror att det finns plats för båda delarna, säger Tobias Larsson.

Både Vagabond och Res tror att det framför allt är Bonniers Allt om Resor som drabbas av kvällspressens ökade resbevakning. Men Allt om Resors chefredaktör Niclas Blixt är inte heller orolig, säger han:

- Visst ökar konkurrensen om läsarna, men jag tror att vi vinner på att vi är ett magasin kommer ut 13 gånger per år. Kvällspressens ökade intresse för resebranschen är ett bevis på att resor är ett hett område, och kanske kan de bli en draghjälp för oss.

Varför tror du att kvällstidningar satsar på resor just nu?

- De försöker med alla medel för att få fler läsare. Resebranschen är ett naturligt steg efter allt annat de har gjort, säger Niclas Blixt.

Tobias Larsson på Vagabond är inne på samma spår.

- Kvällstidningarna tappar mycket i räckvidd. Satsningarna på nya bilagor är ett försök att bromsa upp tappet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.