Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Allt om Esport

”Vi är vardagsrummet för likasinnade”

Publicerad: 10 September 2019, 05:47

”Från början trodde vi att vi skulle attrahera en lite för ung målgrupp”, säger Klas Bergqvist på Kappa Bar.

Kappa Bar föddes ur en stark vision och höga mål – företaget skulle bli esportfantastens andra vardagsrum. I åttonde avsnittet av ”Allt om Esport” berättar Klas Bergqvist, ägare av Kappa Bar, om hur man når ut till esportare.


Ämnen i artikeln:

e-sport

”Allt Om Esport” är Sveriges första media-podd om just esport. Vad är egentligen esport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? 

Esporten är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. Det är en bransch som bubblar som aldrig förr där fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. 

Podden har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, vd för esportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela esportens eco-system. Podden produceras i samarbete med Dagens Media. Producent är Daniel Kauppinen (Fragbite). 

Första restaurangen i franchise-kedjan Kappa Bar öppnades 2016 i Göteborg. I dagsläget finns Kappa Bar i tre av våra svenska storstäder.

– Jag sålde en restaurang på Smögen och då var det dags för något med större potential. Med Kappa Bar fick vi något större att arbeta för. Det finns alltid många drömmare, sen måste ju någon göra något, säger Klas Bergqvist, ägare av Kappa Bar, och fortsätter:

– Målet är att ha fyra till sex enheter ytterligare nästa år. Utöver det finns alltid flörten till internationell expansion. Vi är inga halvdana människor, vi måste sätta höga mål och då är det bara att snurra jordklotet och se vilka städer som har över X antal invånare.

Att esportare och gamers enbart består av finniga och osociala tonåringar inlåsta i en källare framför datorn är en myt som Kappa Bar har slagit hål på. Klas Bergqvist medger att det inledningsvis fanns en viss oro gällande målgruppen och hur det skulle fungera för en restaurang och bar att attrahera just dessa.

– Från början trodde vi att vi skulle attrahera en lite för ung målgrupp. Men det har snarare visat sig att vi hade svårare att nå dessa. Typgästen hos oss är 25-27 år gammal. Till sättet märker jag inga större skillnader på våra gäster här eller på tidigare restauranger. Kanske bara lite ärligare, säger Klas Bergqvist.

Hur lyckades Kappa Bar ta sig från vision till att bli en unik och ledande social plattform för likasinnade? Hur skapar man ett andra vardagsrum för esportare och fyller stället när fotbolls-VM visas på en esportsbar? Lyssna på det åttonde avsnittet av podden ”Allt om Esport” tillsammans med Klas Bergqvist, ägare av Kappa Bar.

Lyssna här:

Acast  
Itunes
Spotify 


Ämnen i artikeln:

e-sport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev