Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Allt om Esport

Så kan annonsörer dra nytta av Dreamhack

Publicerad: 2 Juli 2019, 05:47

I tredje avsnittet av podden ”Allt om Esport” hör vi Tomas Lyckedal, chief strategy officer på Dreamhack, berätta om Dreamhacks resa och varför varumärken måste vakna upp.


Ämnen i artikeln:

e-sportDreamhack

Dreamhack AB, ett av världens största esportsbolag har haft en fantastisk resa sedan starten. Från ett mindre dataparty till en av världens största festivaler mot esport- och gamingintresserade. 

Tomas Lyckedal, chief strategy officer på Dreamhack, menar att vi bara sett början av esportens utveckling trots sina 15 år i branschen, men varför vågar inte annonsörer ta hela klivet in i esporten och varför börjar man inte kommunicera i tid? 

I tredje avsnittet av podden ”Allt Om Esport” hör vi Tomas Lyckedal berätta om Dreamhacks resa och varför varumärken måste vakna upp. 

”Allt Om Esport” är Sveriges första media-podd om just esport. Vad är egentligen esport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? Esporten är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. 

Det är en bransch som bubblar som aldrig förr där fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. Podden har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, vd för esportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela esportens eco-system. Podden produceras i samarbete med Dagens Media.

Esportsmålgruppen sträcker sig från 15-35 år primärt, även om det börjar bli spridda skurar både neråt och uppåt. Trots massa studier kring målgruppens styrka vågar varumärken fortfarande inte aktivera sig hela vägen menar Tomas Lyckedal. 

Om du ska nå målgruppen så måste du kommunicera med dem mycket tidigare, du kan inte komma samma dag och säga att ditt varumärke är bäst, säger Tomas Lyckedal i podden  

Vidare förklarar Tomas Lyckedal att det är i åldrarna 20-30 man tar många av livets första ”viktiga” beslut och att man måste sätta tonen under dessa viktiga år för att effekten tar tid. 

Man måste kommunicera under lång tid med målgruppen, bygga ditt varumärke trovärdigt och långsiktigt, men det kräver en långsiktig plan och framför allt modet att våga testa.

I podden lyfter Thomas Lyckedal också vikten av att bygga lojalitet. 

Målgruppen blir färgad av de varumärken som stöttar den här rörelsen men effekten kommer ta tid, detta är inte direktförsäljning utan snarare starkt associerings samt lojalitetsbygge. Det är det man måste fokusera på om man ska in i esporten.

Ett otroligt spännande avsnitt med en gäst som kan jämföras med en historiebok inom esport. Vilka är möjligheterna att aktivera på Dreamhack och framför allt varför och hur ska man som varumärke agera om man söker denna unika målgrupp? Det är ett par av frågorna som tas upp i podden. 

Lyssna på Allt Om Esport avsnitt 3 – Tomas Lyckedal här:

Du hittar även Allt om Esport här:

Acast: Allt om Esport
Spotify: Allt om Esport
Apple: Allt om Esport 

Allt om Esport görs i samarbete mellan Fragbite och Dagens Media. Läs mer om poddens första säsong här. 


Ämnen i artikeln:

e-sportDreamhack

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev