Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Allt om Esport

Premiär för ny podd – Allt om Esport

Publicerad: 4 Juni 2019, 11:47

I första avsnittet av Allt om Esport gästas Fragbites Daniel Pereaux av Arlas Per Andersson, Senior Category & Brand Manager, och Filip Urde, Planner & Project Manager.

Det var kris för Arla, ett av Sveriges mest folkkära varumärken, och deras produkt Yoggi Yalla tappade försäljningsvolymer år efter år. I första avsnittet av nya podden Allt om Esport får vi höra hur Arla tog en stor risk för att lösa en stor kris med hjälp av esporten.


Ämnen i artikeln:

Dagens MediaAllt om EsportFragbite

”Allt Om Esport” är Sveriges första mediepodd om just esport. Vad är egentligen esport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? Esporten är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. 

Det är en bransch som bubblar som aldrig förr där fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. 

Podden Allt om Esport har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, vd på esportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela esportens ekosystem. Podden produceras i samarbete med Dagens Media.

Arla, ett av Sveriges mest välkända varumärken, var väldigt tidiga att satsa på esport, och kan idag ses som pionjärer inom just denna kategori. Men vilka strider fick de ta internt för att motivera en sådan nischad satsning och skapa värde mot sina ägare – bönderna?

– Det läskiga i hela den här övningen har varit att det är en nisch, inte en ursmal nisch, men smalare än vanlig tv-reklam. Det i sig har varit det modiga skulle jag vilja säga, säger Per Andersson, Senior Category & Brand Manager på Arla, i podden.

Per Andersson och Filip Urde, Planner & Project Manager på Arla, berättar vidare i podden att den stora utmaningen internt varit bristen på kunskap kring hur annonsering i esport fungerar, samt vilka möjligheter det finns att aktivera – och framförallt att det inte är mainstream. 

– Vi är till för hela befolkningen, vi ska nå alla. En av våra starkaste KPI:er är reach. Att då göra kommunikation som ska resonera med alla är väldigt lurigt, speciellt mot en målgrupp som absolut är reklamvägrare. Det är en utmaning, säger Filip Urde i podden. 

Hur aktiverade sig Yoggi Yalla samt Yalla mot esportsmålgruppen och vilken blev den riktiga effekten? Vilka tips har de till andra branschkollegor som vill nå ”the unreachables” och fungerar alla varumärken i denna kanal? 

Lyssna på första avsnittet av Allt om Esport nedan:

Du hittar även Allt om Esport här:

Acast: Allt om Esport
Spotify: Allt om Esport
Apple: Allt om Esport 

Allt om Esport görs i samarbete mellan Fragbite och Dagens Media. Läs mer om poddens första säsong här. 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev