Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Allt om Esport

Philips: ”Annonsörer måste ta ansvar i nya kanaler”

Publicerad: 16 Juli 2019, 08:55

Allt om Esports programledare Daniel Pereaux med Philips marketing manager Erica Eliasson.

Går det att köpa målgruppen ”the unreachables”? I fjärde avsnittet av podden ”Allt Om Esport” berättar Erica Eliasson, Nordic Marketing Manager på Philips, om hur det gick när teknikjätten aktiverade sig inom e-sport.


Ämnen i artikeln:

Allt om Esporte-sportPhilips

”Allt Om Esport” är Sveriges första media-podd om just e-sport.

Vad är egentligen e-sport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? Genrén är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. 

Det är en bransch som bubblar som aldrig förr och allt fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. Podden har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, vd för e-sportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela e-sportens eco-system. Podden produceras i samarbete med Dagens Media.

Philips är ett av världens största teknikbolag, men det var inte förrän man lanserade sin nya rakinnovation ”Oneblade” som satsningen på e-sporten skedde.

– Redan tidigt insåg vi att det saknades något i vår vanliga mix av kanaler. Fast vi har muskler att boka de klassiska större kanalerna kunde vi inte bortse från e-sportens framfart och som alla andra vill vi vara där målgruppen är, säger Erica Eliasson, Nordic Marketing Manager på Philips. 

Vidare förklarar hon att relationsbygget kräver mer än push genom klassiska kanaler. 

– Vi brukar kalla det för vattenmelonen, det kan vara gröna siffror på utsidan men hugger du in kan det vara rött inuti. Vi förstod att den klassiska mixen inte kommer bygga den relation vi vill med nästa generation, framförallt när det kommer till att vara relevant och skapa engagerande innehåll som är värdeskapande. 

I podden diskuteras även ansvaret annonsörer bär vid satsningar i nya kanaler.

– Vi som varumärken har ett ansvar. Vi har tyvärr en vana att komma in i nya medier eller plattformar lite som parasiter och ta över. Hur kan man skapa värde till plattformen eller målgruppen, är en fråga vi som annonsörer bör ställa oss oftare, säger Erica Eliasson. 

I detta avsnitt lyfts hela resan från lansering till utförande – och vilka utmaningar man som stort internationellt bolag måste hantera vid lokala satsningar. 

Vilken effekt fick egentligen Philips e-sportsatsning och framförallt hur gjorde de? Lyssna på ”Allt Om Esport” avsnitt fyra där poddar finns, eller här:

Du hittar även Allt om Esport här:

Acast: Allt om Esport
Spotify: Allt om Esport
Apple: Allt om Esport 

Allt om Esport görs i samarbete mellan Fragbite och Dagens Media. Läs mer om poddens första säsong här. 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.