Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Allt om Esport

HP satsade hela budgeten på e-sport

Publicerad: 30 Juli 2019, 06:12

Stefan Bergdahl, som är vd för HP Sverige, gästar ”Allt om Esport.

När Datortillverkare HP gick in i e-sporten, satsade man hela sin konsument pc-budget. I podden ”Allt Om Esport” berättar vd:n Stefan Bergdahl om valet och reslutatet av det djärva draget.


Ämnen i artikeln:

Allt om Esporte-sportHP

”Allt Om Esport” är Sveriges första mediepodd om just esport. Vad är egentligen e-sport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? E-sporten är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. 

Branschen bubblar som aldrig förr, och allt fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. Podden har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, vd för e-sportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela e-sportens eko-system. 

Podden produceras i samarbete med Dagens Media. Producent är Daniel Kauppinen på Fragbite.

HP, ett av världens största teknikbolag, kan kännas som en självklar aktör inom e-sporten, men så var inte fallet för några år sedan. Det var när marknaden började svalna som man såg sig runt efter nya områden att satsa på.

–Vi tittade på hur marknaden såg ut och när vi började analysera e-sport såg vi en jättepotential.  Den marknaden kommer växa, trodde vi då, säger Stefan Bergdahl, vd för HP Sverige. 

HP Sverige bestämde snabbt att en långsiktig plan krävs för att bli relevanta mot denna svårnådda målgrupp.

– Det var inte många som visste att vi kunde göra gamingdatorer. Vi behövde bli relevanta och satte upp en långsiktig plan för att bygga marknadsandelar år efter år. Vi insåg att de produktnamn vi hade på den tiden inte var unika nog för att attrahera gamers och e-sportsanvändare, så vi tog fram en ny produktserie ”HP OMEN” som är nischat mot målgruppen, säger Stefan Bergdahl.

För att lyckas med sin nya produktserie valde man att satsa ca 95 procent av sin konsument-pc marknadsbudget under två till tre år, vilken kan tyckas vara en riskfylld satsning mot ett oprövat segment. 

– Vi började i princip från noll, vi behövde bygga ett varumärke och attrahera användare som vi inte jobbat med tidigare, mycket nytt för oss så det var såklart ångestladdat, fortsätter Stefan Bergdahl. 

Hur aktiverade HP Sverige sitt nya varumärke mot e-sportscenen och vad blev resultatet? Lyssna på det femte avsnittet av podden ”Allt Om Esport” tillsammans med Stefan Bergdahl här:

Du hittar även Allt om Esport här:

Acast: Allt om Esport
Spotify: Allt om Esport
Apple: Allt om Esport 

Allt om Esport görs i samarbete mellan Fragbite och Dagens Media. Läs mer om poddens första säsong här. 


Ämnen i artikeln:

Allt om Esporte-sportHP

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev