Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Allt om Esport

”Esportsföräldrarna kommer driva på utvecklingen”

Publicerad: 22 Oktober 2019, 05:46

Gunnar Klöfver på Mediavision gästar ”Allt om esport”.

Veckans avsnitt av ”Allt om esport” gästas av Gunnar Klöfver på Mediavision som delar med sig om intressant data om esportare.


Ämnen i artikeln:

e-sportMediavision

Esporten är här och nu. Ett av världens största esportsevent kommer till Stockholm nästa år. Många av de största företagen i världen har insett möjligheterna som finns med en satsning inom esporten. Men den stora massan har fortfarande svårt att förstå sig på vad esport är. Är det inte bara en fluga? Går det att äta esport? Men målgruppen är ju så svår att nå? 

I detta avsnitt av ”Allt om Esport” pratar vi med Gunnar Klöfver från Mediavision som genom deras massiva datainsamlingar har stenkoll på hur målgruppen ser ut och som har svaren på alla frågor.

”Allt Om Esport” är Sveriges första mediepodd om just esport. Vad är egentligen esport och hur gör man för att aktivera sig mot målgruppen? Esporten är idag en av världens största sporter med ett estimat på över 1 miljard dollar i omsättning under 2019. Det är en bransch som bubblar som aldrig förr där fler sponsorer och annonsörer väljer att aktivera sig inom denna kategori. 

Podden har ett utbildande syfte där programledare Daniel Pereaux, vd för esportsbolaget Fragbite, tillsammans med intressanta gäster lyfter hela esportens eco-system. Podden produceras i samarbete med Dagens Media. Producent är Daniel Kauppinen på Fragbite. 

Mediavision är ett företag som genom massiva datainsamlingar sammanställer rapporter baserade på datadriven marknadsinsikt. Den data som finns hjälper i dagsläget flera företag att förstå sig på målgruppen inom esport.

– Det är kvantitativ data, vi vill ha signifikans i våra slutsatser. Vi ska ha ordentliga belägg för att de vi säger är sanningsenligt. Det är skönt att få ordentliga belägg för att esport är på riktigt, säger Gunnar Klöfver på Mediavision i podden. 

Esporten har funnits en tid nu och den här svårnådda målgruppen kommer snart ha den första generationens ”esportsföräldrar”. 

Hur ser egentligen målgruppen ut nu och vilka förändringar kommer att ske framåt?

– Medelåldern är högre än vad man kan tro, det nordiska snittet är 28 år. Tre fjärdedelar är män men vi ser också att det blir allt mer tjejer med tiden. Den typiska tittaren kollar i snitt 1,5 timme esport varje dag.

– Esportsföräldrarna kommer driva på utvecklingen, både sett till antal tittare och utövare. Kommer också vara väldigt drivande av festivaler och event. Allt kommer bli större, säger Gunnar Klöfver.

Vilka datadrivna guldkorn delar Mediavision med sig av? Vilka sociala plattformar använder sig esportare av egentligen? Hur ser betalningsviljan hos målgruppen egentligen ut? Lyssna på det elfte avsnittet av ”Allt om esport” för att veta hur just ditt företag kan lyckas mes sin satsning inom esport. 

Lyssna även här:

Acast
Itunes
Spotify 


Ämnen i artikeln:

e-sportMediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.