Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Allt ljus på Ramlösa när vattenvarumärken slås ihop

Publicerad: 26 februari 2007, 09:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Carlsberg slår ihop sina vattenmärken Ramlösa och Vichy Nouveau. Ramlösa blir huvudvarumärke.


Bakgrunden är att Carlsberg vill ta ett helhetsgrepp om vattenmarknaden. Carlsberg anser att Ramlösa, som firar 300 år i år, är det mest inarbetade och populära varumärket.

Försäljningen av mineralvatten ökade under 2006 med 15,6 procent, och försäljningen av smaksatt mineralvatten ökade med hela 52 procent, enligt Carlsberg. Därför kommer Carlsberg i förändringsprocessen som följer att värna om de smaker som tagits fram för Vichy Nouveau.

- Smakerna kommer att finnas kvar även om det fortsättningsvis blir Ramlösas vatten i flaskan, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg.

Vichy Nouveau kommer att finnas kvar som undervarumärke, vilket innebär att namnet finns kvar på flaskorna även om man lägger till Ramlösas logga.

Någon speciell kampanj för att förmedla denna förändring till kunderna planeras inte. Allt fokus läggs på Ramlösas 300-årsjubileum som inleds med en mindre kampanj i april innan det stora jubileumsfirandet tar vid i juni. Själva födelsedagen infaller 17 juni.

- Det blir bland annat en vattenshow under Helsingborgsfestivalen, säger Ann-Louise Kämpe.

Mediebyrå är OMD, och som reklambyrå anlitas Grow.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.