Nyheter
"Allt går enligt plan"
Publicerad: 24 september 2008, 07:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Offside-gängets reportagetidning Filter blev en snackis inför lanseringen i mars. Fyra nummer har släppts och förlaget är nöjda med utvecklingen så här långt. "Lösnummer går bättre än väntat men prenumerationerna sackar efter", säger Tobias Regnell, vd på Magasinet Filter
HW
Henrik Widell
När premiärnumret av Filter släpptes i mars var det, enligt Tobias Regnell, den bäst säljande tidningen på Interpress med 10.000 ex.
- Sedan dess har det stabiliserat sig på cirka 8.000 ex per nummer, vilket vi är mer än nöjda med.
Utöver de 8.000 lösnummerexen har Filter också en prenumererad upplaga på 5.000 ex, vilket ger en totalförsäljning på 13.000 ex.
- Filter är mer av en lösnummertidning än Offside men vi skulle gärna se att andelen prenumererade tidningar ökar något.
Han berättar att antalet provprenumeranter som tecknar sig för helårsprenumerationer också är god. Målsättningen till nästa sommar är att hålla lösnummerupplagan på 8.000 - 10.000 ex men att höja den prenumererade upplagan till 8.000 - 9.000 ex.
Av de nummer som redan släppts har i snitt 35-40 sidor varit annonser, fördelat på cirka 170 sidor per nummer.
- Vi är nöjda med annonsförsäljningen. Visst har vi som alla andra nya tidningar fått sälja grisen lite i säcken till rabatterade priser men vi har annonsörer som gillar det vi gör och som vill vara med också framöver, och de är medvetna om att priset kommer att stiga.
Dagens Media skrev tidigare att Filters totala upplaga var 8.000 ex, vilket var fel. Rätt summa, och som står nu, är 13.000 ex.