Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Allt färre stora reklambyråer

Publicerad: 14 maj 2002, 07:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:16

Reklambyråernas genomsnittliga intäkt föll med 3 procent under fjolåret. Det visar Reklamförbundets branschanalys för 2001. Av rapporten framgår också att antalet byråer med fler än 25 anställda minskat kraftigt.


Antalet stora byråer minskade med elva stycken till 37, vilket är den lägsta siffran sedan 1999. Störst sett till antalet anställda är Lowe Brindfors, Grey Momentum och Valentin Byhr Partners, med Brindfors som enda byrå med över 100 anställda.

Rapporten visar inte oväntat också på sjunkande omsättning för reklambyråerna. Tappet landar på 11 procent. Antalet anställda minskade med 8 procent. På grund av det sjunkande antalet anställda ökar intäkten per anställd med i genomsnitt 3 procent till 976.000 kronor, som är den högsta noteringen de senaste tio åren. Sett till byråintäkt är Lowe Brindfors Sveriges största byrå, liksom förra året kniper Grey Momentum andraplatsen och Forsman & Bodenfors tredjeplatsen. Högst byråintäkt per anställd hade den lilla Malmöbyrån RHR med 2,7 miljoner kronor.

Av rapporten framgår också att byråerna i Göteborg och Malmö flyttar fram positionerna på bekostnad av Stockholmsbyråerna - huvudstadsbyråernas andel av de totala byråintäkterna sjönk från 66 procent till 62 procent, medan byråerna i Göteborg har en andel på 15 procent (13), och Malmöbyråerna 12 procent (11).

Undersökningen bygger på enkäter som skickats ut till 1600 kommunikationsbyråer. Enkäten besvarades av 391 byråer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev