Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Allers vd: "Nej till vinreklam är dubbelmoral"

Publicerad: 19 Juni 2002, 13:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Allers förlag har visserligen öppnat för alkoholreklam. Men förlaget har kravet att annonsernas utformning är måttfull. Dessutom går gränsen vid vinreklam, berättar vd Martin Hansson.


- Våra tidningar har en vuxen läsekrets med ett uttalat intresse för mat och matlagning. Vin är smaksättare i maten och förekommer därför naturligt i många matreportage. Att säga nej till vinreklam vore därför dubbelmoral, säger förlagets vd Martin Hansson.

Allers förlag har begränsat sig till att bara tillåta vinannonser eftersom företeelsen alkoholreklam är ny i Sverige. Annonser för starksprit och öl kommer alltså inte på fråga.

- Vi måste tillämpa en försiktighetsprincip. Det är viktigt att se till att vi har läsarna med oss. Vinannonser ligger närmast vårt redaktionella material och vi ser ingen anledning att särbehandla de annonser som håller sig inom myndigheternas krav av balans och måttfullhet.

Martin Hansson förväntar sig inga väldiga ekonomiska tillskott från vinannonseringen.

- Tittar man internationellt handlar det inte om några jättepengar. Vi bedömer inte att reklam för vin är någon stor marknad idag.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.