Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Alla traditionella medier backar tredje kvartalet

Publicerad: 2 November 2001, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Tillväxten i de traditionella medierna fortsätter att avta tredje kvartalet i år visar statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM. Totalt backade investeringarna med 12,2 procent jämfört med i fjol. Ackumulerat i år minskar investeringarna med 8,7 procent.


Alla traditionella medier utom landsortspress, populärpress och tv backar med

tvåsiffriga procentsatser under första kvartalet. Den totala annonsomsättningen

uppgick under perioden till 3,1 miljarder kronor vilket alltså är 12,2 procent

under tredje kvartalet i fjol.

Mest drabbat av nedgången är utomhusmediet som minskar 20,4 procent under årets

första nio månader jämfört med samma period i fjol.

Kvällspress minskar hela 12,6 procent ackumulerat i år. Storstads- och

landsortspress minskar investeringarna med 8,3 procent och tv och radio

minskar med 9,6 respektive 10,5 procent jämfört med de nio första månaderna år

2000.

Bara bio och populärpress uppvisar positiv tillväxt hittills i år med 1

respektive 1,3 procent.

Totalt uppgick nettoinvesteringarna i de traditionella medierna till drygt 11,3

miljarder kronor januari till september i år. Det är en minskning med 1,1

miljarder jämfört med 2000.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.