Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Alla medieslag tar stryk nu"

Publicerad: 17 Februari 2009, 07:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Internet rasar i mediebyråbarometern. Lång ledighet i januari och osäker konjunktur är anledningarna, säger Kenneth Danielsson, chef för A-coms digitala byrå Wisely.


Mediebyråbarometern, som mäter annonsvolymerna förmedlade av medlemmarna i Sveriges Mediebyråer, visar på ett rejält tapp för internet i januari.

- Vi tror att en orsak är att det var en lång ledighet i januari, aktiviteten kom igång sent. Detta i kombination med en konjunktur som är väldigt osäker, säger Kenneth Danielsson.

Osäkerheten på marknaden gör att annonsörernas beslut dröjer.

- Jag tror det kan leda till att även februari blir en tuff månad, säger Kenneth Danielsson.

Vad tror du om investeringarna på internet för helåret?

- Med tanke på dialogerna med kunderna känns det inte som att internet kommer att ta så mycket stryk. Jag tror att vi på Wisely, åtminstone, kommer att nå samma nivåer som 2008.

Haussen kring sociala medier leder också till att annonsörerna spenderar pengar på nätet, men inte i form av medieköp, säger han.

- Det finns en viss risk att företagen fortsätter att satsa på nätet men inte köper reklamplats utan tror att man kan skapa den effekten med andra aktiviteter.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.