Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

All time high för Radioplay

Mattias Björkman är digital utvecklingschef på Bauer Media.

Poddarna driver tillväxten för Bauer Medias playtjänst.

Under sista veckan i januari nådde Bauer Medias playtjänst Radioplay ”all time high” med 700 000 unika veckolyssnare. Det visar statistik från Adswizz som distribuerar Bauer Medias officiella siffror. 

– Jämna tal är alltid härligt, men vi har betydligt högre mål för i år och tillväxten kommer inte stanna där, säger Bauer Medias digitala affärutvecklingschef Mattias Björkman, till Dagens Media. 

Under januari hade Radioplay i snitt 625 000 unika lyssnare per vecka. En ökning med 40 procent jämfört med föregående år.

Ljudboomen växer menar Mattias Björkman och det är poddarna som för tillfället driver utvecklingen. Att Spotify flaggar för ett köp av Alex Blumbergs podcastföretag Gimlet Media är ingen tillfällighet. Musikjätten vill också ta del av kakan. 

För Bauer Medias del har Historiepodden och Svenska mordhistorier haft sin bästa lyssning någonsin under januari. 

– Historiepodden, Svenska mordhistorier och Freakshow, som vi har haft i flera år, växter organiskt och hittar hela tiden ny publik. Men det är också så att vi på Bauer hittar nya partners och plattformar som så klart ger ytterligare räckvidd. 

Exempel på nya partners är Alexander Pärleros med Framgångspodden och JLC:s Mellan himmel och jord. Bauer har även inlett ett samarbete med produktionsbolaget Munck. 

Tillväxten för digitala radion är blygsam jämfört med tillväxten för poddarna. Även om grundfundamentet för den digitala räckvidden är radiolyssnare. 

– Vi har väldig lojala digitala radiolyssnare som framför allt lyssnar väldigt länge vilket är viktigt för annonsaffären, säger Mattias Björkman. 

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-08 12.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: