Digitalt presenteras av:

Alexander Lydecker tar klivet upp inom Bonnier News

Alexander Lydecker får utökat ansvar.

Foto: Janne Næss

Bonnier News Sales försäljningsdirektör Alexander Lydecker får en utökad roll som Chief Commercial Officer för hela Bonnier News.

Alexander Lydeckers nya roll som Chief Commercial Officer inom Bonnier News innebär att han, utöver sitt tidigare ansvar för annonsverksamheten, även ska ansvara för att maximera värdet av samtliga digitala kommersiella ytor på alla plattformar och potentialen av affärsområdets digitala strategi. 

Satsningen beskrivs som en viktig del i mediekoncernens strategi för att fortsatt kunna optimera och utveckla framtidens kommersiella produkter.

– Det känns superroligt att få det här nya ansvaret. Jag ser det som en ära, och är mycket glad över att få ett så stort ansvar för affärsområdets digitala kommersiella strategi. Vi kommer samla en massa ny kompetens i organisationen som jag inte har haft tidigare, vilket skapar bättre förutsättningar för affärsområdet till digital transformation. Annons är en viktig del av den, men inte allt. Jag ser mycket fram emot att få arbeta mer med vår Insight avdelning tillsammans med vår innovationsavdelning Next, säger Alexander Lydecker till Dagens Media. 

I samband med förändringen skapas en ny avdelning som ska arbeta analytiskt med att optimera användningen av affärsområdets kommersiella ytor. Inom Alexander Lydeckers utökade organisation samlas även innovationsavdelningen Bonnier News Next, som leds av Tomas de Souza, och Bonniers avdelning för kunddata Bonnier Insight, som leds av Niklas Ekedorff.

Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales, får även ett utökat ansvar för den nya satsningen.

– Hela den här förändringen, och min nya roll, handlar om att få till ett mycket mer analytiskt beslutsfattande som är baserat på fakta. Det kanske låter som en självklarhet, men vi har tidigare jobbat mer silobaserat i affärsområdena med olika insyn i respektive ansvarsområde. Genom den här förändringen kan vi jobba mycket mer holistiskt med en gemensam syn kring strategiska beslut vi ska fatta, säger Alexander Lydecker.

Innebär det här att ni kommer anställa fler?

– I nuläget har vi extremt mycket resurser, i och med att vi har anställt mycket ny kompetens under åren som har verkat ute i verksamheterna. Till en början kommer det här därför handla om att samla dessa kompetenser i samma organisation, men på sikt kommer vi anställa mycket mer kompetens. 

Vad hoppas du att den här förändringen ska leda till?

– Att alla de kommersiella vägval vi gör ger snabbare avkastning, bättre lönsamhet och mer intäkter, och då inte bara i annonsaffären.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2019-01-21 12.09

Dela artikeln: