Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Albinsson & Sjöberg släpper motormagasin

Publicerad: 27 Februari 2009, 13:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

I november förra året tvingades förlaget Albinsson & Sjöberg att lägga ner en av sina biltidningar och sparka tio anställda. Nu startar de upp det nya magasinet, RPM, riktat till fordonsindustrin.


Albinsson & Sjöberg la i slutet av förra året ner tidningen Street Extreme och skrotade sin eventavdelning. Bemanningen på tidningarna Gatbilar och Classic Börsen krymptes och fick mindre redaktionellt material.

- Marknaden för motortidningar följer bilbranschen i stort, sa förlagschefen Stig Sjöberg, då.

I dag har Stig Sjöberg en mer optimistisk syn.

- Det är i lågkonjunkturen man ska satsa. Nej, men det är ju så att RPM riktar in sig på eftermarknaden, till verkstäderna, serviceställena och åkerierna. Säljs det färre bilar behåller ägarna sina bilar längre och då finns det ett utrymme för en sådan här tidning.

Initiativet till tidningen kommer från PM-Press Media som sköter annonsförsäljning och pr, medan Albinsson & Sjöberg står för det redaktionella innehållet.

- Det är en 50-50-lösningen mellan oss och PM-Press Media. Vi spånade faktiskt på den här tidningen redan på 70-talet men då kom Motormagasinet och tog den marknaden, säger Stig Sjöberg.

Det är också Motormagasinet, tillsammans med Bil och Verkstad och Motorbranschen som är de största konkurrenterna.

- Vi har en stor kontaktyta för att samla in intressant material. Sedan är alla våra andra motortidningar inriktade mot privatmarknaden. Vi kan ta material från dem och stöpa om till RPM. Vi har många konkurrensfördelar.

Första numret av RPM ges ut i dag och går ut i 10.000 ex till handplockade mottagare i fordonsbranschen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.