Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Albinsson & Sjöberg ger ut livsstilstidning

Publicerad: 25 Februari 2000, 10:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:31

Biltidningsförlaget Albinsson&Sjöberg ger sig in på ny marknad. Nästa tidningstillskott ska heta Depå och vara en livsstilstidning för målgruppen män 18-30 år. Första numret kommer den 11 april.


- Vi tänker fortsätta att vara starka i målgruppen män. Tidningen ska vara lite

i stil med Café och Slitz, men utan lättklädda tjejer, säger Erika Philipson,

förlagsredaktör och ställföreträdande förlagschef på Albinsson & Sjöberg.

Depå ska innehålla teknik, motor, sport och "avslöjande reportage". Halvnakna

kvinnor ska däremot inte få något utrymme i tidningen. Erika Philipson tror

inte att en tidning för män måste innehålla blottad hud.

- Jag tror att det går att sälja en tidning utan bara bröst. Vi har uppfattat

att det finns stort intresse för en tidning för killar med mer insatta artiklar

om teknik och motor. Det ska vi försöka göra, säger hon.

Tidningsmarknaden för män börjar bli överhettad med nya tillskott i Tabaco och

Actis manstidning, som kommer om några månader. Depå ska skilja sig från

konkurrenterna genom att vara mer jordnära och mindre Stockholmscentrerad.

- Vår starka sida är att förlaget inte finns i Stockholm. Vi ser det som fördel

för att kunna nå de läsare vi redan har idag. Café är till exempel mycket

Stockholmsinriktad och det är inte vårt mål att ha den typen av reportage. Och

vi ska skilja oss från till exempel Tabaco, som handlar mycket om livets goda

genom att vara mer jordnära, säger Erika Philipson.

Tidningens frekvens är inte satt ännu, men Depå ska liksom Albinsson & Sjöbergs

övriga titlar distribueras via Tidsam. Annonspriser, upplagemål och hur

lanseringen av Depå ska gå till vill inte Erika Philipson avslöja.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.