Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aktiespararen vill konkurrera med affärspressen

Publicerad: 25 Maj 2001, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Medlemstidningen Aktiespararen gör en offensiv för att bli mer attraktiv för annonsörer. Innehåll och design fräschas upp och en marknadschef anställs. Ambitionen är att i högre grad konkurrera med Privata Affärer, Affärsvärlden och Veckans Affärer.


- Vi ska skriva mer om aktiesparande ur gräsrotsnivå, ta fram kvinnorna, de

yngre läsarna och även kändisar som aktiesparar. Därmed räknar vi med att fler

i familjen läser oss, säger Gunnar Johansson, chefredaktör på Aktiespararen.

Aktiespararen drabbades i senaste Orvesto Konsument av ett smärre läsarras om

23 procent. Gunnar Johansson, sedan 1 april nytillträdd chefredaktör på

tidningen, förklarar tappet delvis med medlemsbortfall.

- Vi hade som topp i mars i fjol nästan 143.000 medlemmar. Nu är siffran nere i

132.000. Under första kvartalet i fjol, när itbubblan var som störst, fick vi

14.000 nya medlemmar. När de nu, ett år senare, ska förnyas och det hamnar i

värsta dysterperioden blir det en kraftig nedgång.

Lite självkritisk är Gunnar Johansson dock också. Aktiespararen har tidigare

skrivit mest om vdar och deras aktieaffärer. Nu ska det alltså bli ändring på

det. Förutom att innehållet ska breddas, ses också designen över.

- Generellt har tidningen satsat mycket på faktaspäckade reportage, inte tagit

vara på bild i den mån man skulle önska. Vi ska ta vara mer på bildmaterialet

och redigera luftigare så att tidningen blir mer lättillgänglig.

Den marknadschef som anställs får i uppgift att lägga upp strategierna för att

marknadsföra tidningen mot annonsörer.

- Vi ska kunna bli mer attraktiva hos annonsörer som alternativ till Privata

Affärer, Affärsvärlden och Veckans Affärer. Samtidigt vill vi få bukt på den

fallande räckvidden.

I höst får tidningen också en egen hemsida, Aktiespararen.se. Tidningens nya

design blir klar till septembernumret.

Aktiespararen distribueras till föreningen Aktiespararnas medlemmar och säljs i

liten upplaga hos Pressbyråkiosker.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.