Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Åkestams ifrågasättande av rövfilmen var befogat"

Publicerad: 2 Maj 2010, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Reeboks omdiskuterade reklamfilm var en av veckans snackisar, enligt en panelmedlem.


Varje söndag ber Dagensmedia.se några branschprofiler att summera veckan som gått – och blicka framåt.

Här är svaren.

Anders Eriksson, research manager, Mediaedge CIA

Vad har varit veckans snackis?

– Utan tvekan Facebook. Givetvis först och främst på grund av deras egen F8 och lansering av Like-knappen och Open Graph, men även på grund av Spotifys integreringsuppdatering. Det visar att vi verkligen är på väg att sudda ut gränserna på onlinekartan och att alla sajter och webbtjänster i framtiden kommer vara som appar och Facebook är en iPhone.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att någon producerar en beef-såpa. Först ut: Jimmie Åkesson mot Nikke Lindqvist.

 

Linda Waxin, pr-konsult, Jung

Vad har varit veckans snackis?

– Utanför medierna: Allt skvaller om Jonas Bergström som ingen vågat trycka men alla ändå tror sig veta alldeles säkert. I medierna: Den pressetiska debatten kring bevakningen av Madeleine i NYC.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att Anna Bråkenhielm släpper det nya formatet ”Svenska Överlevare” med affischnamnen Elin Woods och prinsessan Madeleine. 

 

Ulrika Good, copywriter, Goss

Vad har varit veckans snackis?

– Att ett av Sveriges mest omoraliska fall någonsin gått till rättegång. Att välja svält, katastrofer, sjukdomar och nöd som bas för sin lyxkonsumtion, som Johan af Donner har gjort, hoppades man var något som mänskligheten inte var kapabel till. Tyvärr stämde inte det. Mer omvänd Robin Hood än så går inte att bli.

I branschen var det annars Nina Åkestams befogade ifrågasättande av rövfilmen för Reebok.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Att Johan af Donner döms till livstids samhällstjänst i form av volontärarbete på ett flyktingläger i Sudan.

Och att det framkommer att kvinnorövar i reklam inte säljer.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.