Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Åkestam Holst ska bli finurligare

Publicerad: 28 Januari 2009, 14:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Åkestam Holst vill spetsa kreativiteten och göra fler experimentella kampanjer. 180 Amsterdams förra kreativa chef Martin Cedergren ska se till att det blir verklighet tillsammans med Åkestam Holsts ad Andreas Ullenius.


- De ska ta helhetsansvaret för byråns kreativa standard och utveckling. Vi vill skala upp det bästa hos oss, att vara innovativa i otraditionella kanaler, säger Göran Åkestam, vd på Åkestam Holst.

Åkestam Holst siktar på att göra fler experimentella koncept som knyter samman traditionella medier med till exempel sociala fenomen i digitala medier, event eller nya produkter. Som exempel nämns Åkestam Holsts prisbelönta kycklingkampanj för Playground, jeanssatsningen för Norrlands Guld med Cheap Monday och lanseringen av RFSUs intimvårdsprodukter med Fröken Fiffis stylingsajt.

En annan stolthet är kampanjen där NECs chef får rulla utför en backhopparbana i en tunna för att bevisa att laptopen Shieldpro är stryktåligare än andra.

- Vi ska bli tydligare med att vi är bra på att göra finurliga lösningar, inte bara för mindre kunder med begränsad budget. Det här är något som de flesta företag efterfrågar i dagens klimat, men det krävs att både kunder och byråer vågar släppa kontrollen över varumärket en smula, säger Göran Åkestam.

Åkestam Holst är strategisk reklambyrå för flera stora svenska kunder, som Posten, SBAB och ATG. För ett par år sedan hade byrån även ett internationellt uppdrag i Puma och det finns en förhoppning om flera sådana framöver.

- Det har blivit vanligare att små byråer, i till exempel Sverige, arbetar med stora internationella kunder, men det är ingen idé själv kontakta multinationella företag. Om vi gör bra jobb så hittar de oss. Visst vore det vore kul om Steve Jobs ringer oss så småningom, säger Martin Cedergren.

Åkestam Holst har alltid månat om att ha en platt organisation, så ingen vill ta ordet kreativ chef i munnen. Oavsett titel är det numera Martin Cedergren och Andreas Ullenius som ska leda det kreativa arbetet.

- Vi får nu tid att skapa bättre kreativa förutsättningar på byrån. Det kan handla om allt från att ändra våra lokaler och nysta upp trassliga projekt, till att ordna forum och möten, säger Andreas Ullenius, som också är ad på byrån.

Parhästen Martin Cedergren har ett förflutet på bland annat svenska Abel & Baker, Forsman & Bodenfors och Amsterdam-byråerna AKQA och 180 Amsterdam. Han är internationellt känd som webbkreatör, men vill själv inte kalla sig så.

- Jag ser mig som kreatör. När jag gjorde 25 filmer för Adidas sågs det som en digital kampanj för att de levde på nätet. Hade det handlat om en film för tv hade det kallats för en traditionell reklamkampanj.

Göran Åkestam säger att rekryteringen av Martin Cedergren inte ska ses som en digital satsning:

- Vi arbetar kanaloberoende, men det är klart att vi inte ska underskatta Martins digitala kompetens. Den gör att vi blir ett bättre kollektiv på byrån.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.