Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Åkesson & Curry dammar av Melodifestivalen

Publicerad: 11 Februari 2008, 14:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Åkesson & Curry har på uppdrag av Live Nation, tidigare EMA Telstar, fått uppdraget att marknadsföra Melodifestivalen. Efter en säljdrivande kampanj som startade redan i höstas rullar byrån nu ut en varumärkeskampanj för evenemanget.


Kampanjen består av tre annonser som ska gå utomhus på Clear Channels bakbelysta tavlor. Genomgående i de tre annonserna är färgerna som också återfinns i festivalens symbol, ljuskronan.

- Vi ville hitta ett koncept som inte exkluderade någon men som samtidigt inte var uddlöst och tråkigt. Glädje är det som Melodifestivalen handlar om och det är det vi försöker förmedla i annonserna, säger David Hollertz, projektledare på Åkesson & Curry.

Varför är Melodifestivalen i behov av en varumärkeskampanj?

- Det handlar om att positionera varumärket bort från det här lite förlegade schlagerbegreppet som har haft en lite negativ och löjlig klang. Melodifestivalen är i dag en modern musiktävling som inte enbart handlar om en genre.

Jaha, känner ni er inte lite torpederade av Christer Sjögrens vinst i så fall?

- Nej, Amy Diamond fick ju också en finalbiljett till Globen och det om något visar på den enorma bredden i tävlingen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.