Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



AI-podden

”AI kommer att förändra mobila tjänster på banker”

Publicerad: 7 Mars 2019, 08:10

AI-poddens Ather Gattami gästas av Mats Carlson, chef för Handelsbankens datalab.

Tråkigt arbete kommer att elimineras av AI. Det säger Mats Carlson, chef för Handelsbankens datalab, i AI-podden.


Ämnen i artikeln:

AI-poddenHandelsbankenAther Gattami

Mats Carlson delar i AI-podden med sig av sina tankar kring AI-utvecklingen i Sverige och i synnerheten inom bankväsendet. Han menar att bankerna i Sverige är så välutvecklade att det blir lägre incitament till ännu mer avancerade lösningar. 

Det är istället lättare för helt nya banker, i exempelvis Kina och Afrika, att skapa tjänster som är ännu mer högteknologiska än de som redan befintliga banker använder. 

Mats Carlson och AI-poddens Ather Gattami diskuterar huruvida Kina är en inspiration i utvecklingen. Mats Carlson berättar att han blir både inspirerad samtidigt som han ser risker med utvecklingen där vi kanske får ett samhälle som vi inte riktigt strävar efter. Det gäller framför frågor som berör personlig integritet, som vi i Europa är mycket mer måna om och där individen skyddas genom lagar som GDPR.

Mats Carlson berättar också om hur Handelsbanken använder sig av AI för automatisering av interna processer och stöd för beslutsfattande, för att få högre precision och effektivitet. Där nämner han bland annat att digitalisering har medfört mindre närvaro på Handelsbankens kontor, vilket innebär att man måste använda sig av data för att få bättre förståelse för kundens behov. 

Mats Carlson menar också att mycket av det rutinmässiga tråkiga arbetet kommer att elimineras bort av AI som ger högre kvalitet, samtidigt som medarbetarna får möjlighet att fokusera på mer intressanta arbetsuppgifter.

Podden hittar du även här:

Itunes: AI-podden 

Soundcloud: AI-podden  

AI-podden görs i samarbete med Rise och Bitynamics. Läs mer om AI-poddens nya säsong här.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.