"AI kan i princip förutsäga idrottsprestationer"

AI-podden gästas av Fredrik Ek, medgrundare av Considition - ett hackathon för e-sport.

Fredrik Ek berättar i avsnittet om varför han valt att starta ett hackathon baserat på e-sport och hur man blandat in AI i tävlingen. 

Han menar att AI har använts i tv- och dataspel länge och att utveckla ett AI som kan spela e-sport är bara naturligt. 

Det spel som Considition handlar om är en databaserad Iron Man-tävling. Man låter helt enkelt sina “gubbar” öva på den virtuella spelmiljön, och på så sätt lär gubbarna sig hur de ska bli bättre i olika moment i tävlingen. 

Fredrik Ek och AI-poddens Ather Gattami diskuterar hur detta kan användas inom idrott där man kan simulera lag för att exempelvis kunna lista ut olika strategier och på förhand räkna ut vilket lag som vinner. Detta är i princip möjligt, om man lyckas bygga en datormodell som tar med de mest avgörande parametrarna. 

Duon drar paralleller med Deep Minds program där en gubbe lär sig hur den ska gå, hoppa över hinder och så vidare, men där man endast definierar den fysikaliska modellen för simuleringsmiljön och gubben då lär sig hur den ska röra sig helt på egen hand. 

Podden hittar du även här:

Itunes: AI-podden

AI-podden görs i samarbete med Rise och Bitynamics.

Publicerad 2018-11-08 08.29Uppdaterad 2018-11-08 15.36

Ämnen i artikeln: