Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Åhléns distribuerar musiktidningen Groove

Publicerad: 30 November 2001, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Musiktidningen Groove har inlett ett samarbete med Åhlénskedjan. Samarbetet innebär att Åhléns ska distribuera Groove i 70 av sina butiker och innebär en upplageökning på 20.000 exemplar för tidningen.


- Det känns otroligt spännande och inspirerande. Groove blir rikstäckande och

det känns helt fantastiskt med tanke på hur det var när vi började som fanzine

för sex år sedan, säger Per Lundberg Gonzales-Bravo, skivredaktör,

annonsansvarig och en av grundarna till tidningen.

Groove är en annonsfinansierad musiktidning som kommer ut med nio nummer per

år. Tidningen omsätter runt 160.000 kronor per nummer. Tidningen har många

skivbolag bland annonsörer och Per Lundberg Gonzales-Bravo hoppas att

samarbetet ska göra tidningen mer lockande för andra annonsörskategorier.

- Vi har börjat vända oss till andra typer av annonsörer inom bland annat mode

och kommunikation. Vi har haft lite framgång där och jag hoppas att det här ska

vara en puff i rätt riktning. Jag vill att vi ska omsätta i alla fall 240.000

kronor per nummer.

Groove har växt kontinuerligt sedan starten 1995. I slutet av 1999 beslutade

tidningsledningen att det som hittills varit ett hobbyprojekt skulle tas mer på

allvar. Så togs beslutet att byta format och att öka distributionen.

- Vi bytte format till en kvadratisk form, lika stor som en tiotumsskiva. Vi

snyggade också till distributionen så att vi kom ut i 30.000 ex i skivbutiker,

caféer och klädaffärer i Stockholm och Göteborg.

Senare under året ordnade Groove också med liknande distribution i Malmö, Lund,

Linköping och Halmstad. I och med samarbetet med Åhléns som startar i februari

2002 får Groove en upplaga på 75.000 ex. En helsidesannons kostar 31.100 kronor.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.