Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ägarskifte ger Zenith kunder från Message Plus

Publicerad: 5 Mars 2001, 13:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

När mediebyrån Zeniths ena huvudägare, Saatchi Saatchi köps av Publicis får det konsekvensen att Message Plus blir av med kunderna Hewlett-Packard och 3Com. Zenith får därmed nya affärer för 30 miljoner kronor i Sverige.


Saatchi Saatchi, som ägde den ena hälften av Zenith, har sålt den till

Publicis, som sedan tidigare äger mediebyrånätverket Optimedia. Trots affären,

ska varumärkena Zenith och Optimedia hållas isär, säger Zeniths Nordenchef Ian

Scott.

- Men de kunder som har Optimedia internationellt ska vi ta hand om i Sverige.

Optimedia finns inte i här.

Bland kunderna märks datakoncernen Hewlett-Packard och 3Com som idag använder

Message Plus som mediebyrå i Sverige. De två kunderna köper medier för 30

miljoner netto kronor, enligt Ian Scott.

Optimedia arbetade tidigare med Message plus i Sverige.

- Vi jobbade med Optimedia, men hade inte skrivit nåogt avtal och hade inte

räknat med de tappade kunderna i årets budget, säger Peter Gerlich, vd på

svenska Message Plus.

Som kuriosa kan nämnas att Hewlett-Packard tidigare flyttade från Zenith till

Optimedia och därmed hamnade hos Message Plus. Nu är datajätten sedan januari

åter hos Zenith.

Även den amerikanska klädkoncernen Nautica går till Zenith som ska köra en vår-

och höstkampanj i Sverige i år.

Reklambyrånätverket Bates äger andra hälften av Zenith.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.