Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladets hemliga lokala plan - och alla lokalredaktörer

Publicerad: 22 Januari 2007, 14:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

I morgon startar Aftonbladets nio lokala sajter som ska ta en fajt med Expressens tio. Aftonbladet har en hemlig plan som ska ge de lokala sajterna ett ointagligt försprång till Expressen, som dock har en större redaktionell bemanning.


Aftonbladet ska dra full fördel av Schibsteds alla sajter i den lokala offensiven.

- Vi kommer att dra nytta av våra bolag Blocket, Bloggportalen, Hitta, Bytbil och Mötesplatsen, säger Sofia Olsson Olsén, chef för Aftonbladets lokala sajter.

Schibstedsajterna ska dra in trafik till Aftonbladets nya sajter.

- Vi ska ha autofeed och visa ut de lokala händelserna på sajterna, till exempel vilka prylar som säljs lokalt på Blocket.

Via Hitta ska bilder på lokalt folk kunna visas ut.

Sofia Olsson Olsén tycker att Expressen lokalt är "helt okej".

- Men vi ska bli mycket bättre. Vårt mål är inte att vara bredast på orten. Vi ska inte tävla med lokalpressen vad gäller mängd. Men vi ska dra fram de stora nyheterna och snackisarna. Det har lokalpressen svårt för eftersom de sitter i den position de gör.

Aftonbladet har värvat fem lokala redaktörer för sina sajter, jämfört med Expressen som har tio.

Aftonbladets lokalredaktion är:Frida Sjödin, Umeå och Karlstad Karin Lindblom, Uppsala JönköpingMaria Soläng, Västerås ÖrebroEril Wiman, Linköping NorrköpingTitti Jersler, Helsingborg Malmö. Victor Melander, StockholmErik Thorson, Göteborg

Sportredaktör är Marcus Leifsby och Emil Karlsson, medan Mats Nilsson är projektledare.

Trots en lite klenare laguppsättning är Sofia Olsson Olsén segerviss.

- Vi har redan flödet av innehåll och besökare och det är en oslagbar kombination.

Lokalt möts besökarna av information om Aftonbladets lokala sajt. Detta sker via ip-nummerstyrning.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.