Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Aftonbladets communitychef: "Jag blir kallad fascistdiktator"

Publicerad: 8 maj 2009, 08:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Rättshaverister och galningar tillsammans med de egna journalisterna är de stora utmaningarna när Aftonbladet.se låter läsarna göra delar av jobbet.


Andreas Aspegren jagar snackisar på Disruptive Media. Aftonbladet.se är Sveriges i särklass största mediesajt med en traditionell papperstidning i ryggen. På webben når sajten 45 procent av svenskarna, enligt Orvesto Internet senaste mätning. En del i framgången är att sajten tagit läsarna på allvar.

-Vi har kommit längst av alla svenska mediebolag vad gäller läsarmedverkan. Vi har fyra personer som jobbar med det här på heltid utöver mig, säger Andreas Aspegren, communitychef på Aftonbladet.se, under sociala medier-konferensen Disruptive Media.

Förutom att vara först med nyheter ser han Aftonbladet.ses uppgift i att vara interaktiv och multimedial. Facebook och Twitter är viktiga källor till nyheter.

-Hela tiden ligger det i vår uppgift att hålla koll på nya grupper som skapas, hur många medlemmar de har och så vidare. Vad som är dagens snackis är oerhört viktigt, säger Andreas Aspegren.

Han ser dock flera utmaningar för att bli bättre på läsarmedverkan och interaktion. Problemen ligger både hos den egna personalen och hos läsarna.

-Attityden hos Aftonbladets egna medarbetare är den allra viktigaste delen. Även om vi har kommit långt så finns det fortfarande många på vårt företag som inte förstår varför de måste hålla på med läsarmedverkan, man har en grundläggande inställning att det inte kan hjälpa till i journalistrollen. Här behövs en kulturrevolution för att hamna rätt.

Utmaningarna ligger också i att en sajt som Aftonbladet drar till sig vad Andreas Aspegren kallar "knäppgökar".

-Det finns en liten grupp, promillen av våra besökare, som har oändligt mycket tid och som skriver både det ena och andra i våra forum och liknande. Det här jobbar vi enormt mycket med, jag blir kallad fascistdiktator och idiot dagligen, säger Andreas Aspegren.

Journalistrollen ifrågasätts också när sociala medier som Facebook blir allt viktigare i arbetet.

-När är man journalist och när är man privatperson när man hittar potentiella nyheter hos sina vänner på Facebook? Vi måste också lära oss att gå utanför traditionella metoder. När det händer stora nyhetshändelser har vi fortfarande förmågan att slå på reptilhjärnan och tänker som vi har gjort sista 200 åren. Istället för att vänta på att bilder ska komma från AP från en stor händelse bör vi titta efter vilka bilder som människor som är på plats tar och hur vi kan använda dem.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.