Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet vinnare på Expressenbojkott

Publicerad: 20 Juni 2000, 12:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:29

Mediebyrån Sandberg Media Synergi avrådde Letsbuyits bojkott av Expressen efter den föga smickrande artikelserien om Johan Staël von Holstein. En bojkott kunde leda till negativ pr, förutspådde Sandbergs vd Jens Welin. Han fick rätt.


- Man ska vara medveten om att en bojkott nästan alltid får negativ pr-effekt.

Det blev rätt tydligt i det här fallet. Det slogs upp stort med Letsbuyit som

bojkottar Expressen och Johan Staël von Holstein som tog avstånd från

bojkotten, säger Jens Welin.

Jens Welin tycker i regel inte att annonsbojkotter fungerar bra.

- Det leder sällan till något bättre rent pr-mässigt att göra bojkotter.

Tvärtom kan det bli negativt och det informerade jag dem om det, säger han.

Däremot tror han inte att Letsbuyit drabbas så hårt själva av bojkotten, i

fråga om tappad räckvidd.

- Expressen är inte unik, det finns andra alternativ. Man kan annonsera mer i

dagspress, till exempel Aftonbladet. Det finns säkert några unika människor som

man tappar viss frekvens på. Men räckviddsmässigt får Letsbuyit samma

nettoräckvidd, säger Jens Welin.

Letsbuyit har enligt Expressen annonserat för 1,7 miljoner kronor hos tidningen

sedan oktober. Var tycker du att Letsbuyit ska lägga Expressenpengarna istället?

- Den siffran känns väldigt hög men jag har inte detaljkoll på

Expresseninvesteringen. Vad vi gjort är hemligt men vi kan fortfarande vinna ny

räckvidd med fler införanden i Aftonbladet och andra dagstidningar, säger Jens

Welin.

Letsbuyit beslutade sig för att dra in sin annonsering i Expressen efter

tidningens granskning av Icon. Gemensamt för Icon och Letsbuyit är Johan Staël

von Holstein, som grundat båda företagen.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.