Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet: ”Vår prishöjning är inte en konsekvens av Expressens Plus-klon”

Från vänster:Helena Sund, redaktör för Expressen Premium, Dan Edström, kommersiell chef för Premium, Pontus Johansson, redaktör för Premium samt Johanna Odlander, redaktionell chef för Premium.

Foto: Expressen

Expressens inrättar sig med sin nya betaltjänst i ledet av publicister som låser in innehåll. Tilltaget ses som positivt av både mediebyråerna och Aftonbladet – vars publisher Lena K Samuelsson passar på att reda ut varför hon just höjt priset på Plus.

Redan 2009 började man på Expressen prata om en framtida premiumtjänst, och den 10 december hade den äntligen premiär. 

– Tanken med Premium är att ta de ämnen som våra läsare berörs av och vill veta mer om och sedan borra djupare i dem. Oavsett om det är unika utrikesreportage från Expressens korrespondent Magda Gad eller initierade artiklar inom hälsa, privatekonomi, nöje, sport, motor eller sex, säger Johanna Odlander som är redaktionell chef för Expressens premiumsatsning.

Konkurrenten Aftonbladet som har haft igång sin haft sin betallösning Plus i 15 år, menar att det är positivt för branschen som helhet att allt fler medier ser värdet av digitala prenumerationer.

– Vi har under åren sett en beteendeförändring bland våra användare, allt fler är beredda att betala för journalistiken online. När Expressen nu följer efter Aftonbladet och landets morgontidningar blir det tydligt för ännu fler att journalistik inte är en gratistjänst säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör och publisher.

Att Expressen dröjt med att lansera en betallösning förklarar Johanna Odlander med att fokuset hittills har legat på att öka i räckvidd. Något hon menar att Expressen gjort framgångsrikt. 

– Nu har vi 48 till 49 procent av publiken mobilt i konkurrensen med Aftonbladet och känner oss redo för ytterligare ett fokus. Vi ser också att tajmingen är bra med en upparbetad marknad där mediekonsumenter har skaffat sig en vana av att betala för innehåll digitalt. 

Inför lanseringen sade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till Medievärlden att tidningens betaltjänst, som kostar 59 kronor i månaden, inte skulle ligga lägre prismässigt än Aftonbladets motsvarighet. Kort därefter passade Aftonbladet på att höja priset på sin plustjänst från 59 kronor till 69 kronor.

– Vår prishöjning är ingen konsekvens av att Expressen på nytt öppnade för att lansera en Plus-klon, utan ett led i vår långsiktiga prisstrategi, där fokus handlar om att öka den genomsnittliga intäkten per användare, säger Lena K Samuelsson.

Att allt fler publisister väljer att låsa in delar av sitt innehåll har ingen större påverkan på annonsaffären. Det är både Jochum Forsell på mediebyrån IUM och Vizeums Ebba Kilman överens om. 

– Det påverkar varken inventory eller räckvidd särskilt mycket, säger Ebba Kilman och fortsätter:

– Betallösningen blir en bra databas som de skulle kunna sälja vidare på, och utifrån den kan man dessutom skräddarsy kampanjer. 

Jochum Forsell:

– Att publisister låser in delar av sitt innehåll är förståeligt, och det naggar inte vår räckvidd i kanten. Internet är stort, och det finns även reklam innanför låsningarna, säger han.

Både Aftonbladet och Expressen ser det som nödvändigt att hitta en bra balans mellan räckvidds- och prenumerationsaffären.

- På sikt ser vi det som en nödvändighet att även kunna ta betalt för innehåll digitalt för att finansiera journalistik. Premium kommer inte att konkurrera med vår räckviddsaffär, vi är säkra på att vi kan driva båda, säger Johanna Odlander på Expressen.

Aftonbladets Lena K Samuelsson:

– För morgontidningarna, som inte har någon räckviddsaffär att tala om online, är det på sätt och vis ett enklare val. Aftonbladet måste hela tiden balansera Plusaffären mot den stora annonsaffär vi har kopplat till vår oöverträffade räckvidd och position som Sveriges främsta nyhetsdestination. Vi kommer fortsätta att ha två starka intäktsben i Plus och annons och utveckla värdet i båda.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-12-11 07.15

Dela artikeln: