Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet utmanar Google om resebokningar

Publicerad: 16 Februari 2009, 09:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

En månad före premiären av Expressens nya resebilaga genomför Aftonbladet sin största satsning på resor någonsin. "Vi vill samla alla våra resurser på samma ställe", säger Destinations vd Frans Storm. <b>Förhandstitta på sajten på Dagensmedia.se.</b>


Förra veckan berättade Dagensmedia.se om Expressens nya resebilaga, som har premiär i mars. I dag, måndag, presenterar Aftonbladet sina planer på en ny resetidning.

Aftonbladets resebilaga lanseras imorgon och får namnet Destination. Den ska ges ut med 10 nummer per år. Samtidigt ersätter Aftonbladet sin nuvarande resesajt med Destination.se, som tidigare främst varit en sökmotor. Sökmotorn ska finnas kvar, men får ny desgin. Mediehuset tre resekanaler får därmed samma namn.

- Vi vill samla alla resurser på samma ställe för att göra det enklare för läsarna. Vi vill också delta i hela ledet, först genom inspiration med sajten och tidningen och sedan förmedla bokningen, säger Frans Storm, vd för Destination.

Den 3 mars lanserar Expressen sin resebilaga. Har ert beslut påverkats av detta?

- Nej, ingenting. Vi ser inte dem som den stora konkurrenten i de här projektet.

Vilka är de stora konkurrenterna?

- Google i första hand. De som bokar resor i Sverige börjar där. Men det finns säkert 150 olika företag som samlar olika reseaktörer.

Varför är det så stort intresse för resor just nu?

- Jag har inget bra svar på det. Men vi såg en lucka i marknaden.

Skärmdump från nya sajten.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.