Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet underkänner VAs varumärkesranking

Publicerad: 26 November 2001, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

SVT är Sveriges starkaste medievarumärke, enligt Veckans Affärers sammanställning över landets 100 starkaste varumärken. Men Aftonbladet, som inte finns med på listan, underkänner VAs undersökning.


Undersökningen bygger på svar från 2.100 svenskar med en årsinkomst över

300.000 kronor. Totalt 242 varumärken, utsedda av "chefer i svenskt näringsliv"

ingick i undersökningen. Att resultatet skulle ge en rättvis bild av

varumärkenas styrka håller inte Aftonbladets informationschef Olof Brundin med

om.

- Som man frågar får man svar. Den här typen av direktörsundersökningar ger jag

ingenting för. Hade de frågat vanliga människor, inte bara dem med en

årsinkomst över 300.000 kronor, hade de fått ett annat svar och det hade varit

mer relevant.

Researchchefen på Veckans Affärer tror att ni inte kommer med på listan på

grund av att ni har ett för lågt förtroende bland de svarande. Kommentar?

- Skulle vi ha ett vikande förtroende skulle nog våra siffror se annorlunda ut.

Jag underkänner undersökningen dramatiskt och den påverkar nog Veckans Affärers

förtroende mer än vad den säger om vårt.

Det starkaste medievarumärket, SVT, placerar sig på 37:e plats. Trenden för den

statliga tv-kanalens varumärke är dock vikande, enligt VAs sammanställning. För

TV4 på 44:e plats är trenden uppåtgående.

Tredjeplatsen på medielistan, nummer 51 totalt, kniper Dagens Nyheter. DN slår

därmed Dagens Industri på 68:e plats. DIs varumärke ska dock vara på väg uppåt,

enligt VA. Svenska Dagbladet blir femma bland medierna med sin 86:e plats, men

trenden för varumärket är vikande.

Utanför listan hamnar förutom Aftonbladet även Expressen, Affärsvärlden,

Finanstidningen, Privata Affärer, Kanal 5 och TV3, som alla var med bland

totalt 242 nominerade varumärken.

Totalsegrare i VAs sammanställning över landets 100 starkaste varumärken blev

Arla, följt av Volvo och Kalles Kaviar.

Frågorna till panelen har bland annat berört förtroendet för varumärket,

kännedom om varumärket, om det kommer försvagas eller förstärkas samt hur väl

varumärket överensstämmer med respondentens värderingar.

Klas Granström

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.