Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet underkänner Adlinks försäljning

Publicerad: 25 Januari 2002, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

I ett samarbete mellan Aftonbladet och Boplats Sverige skulle annonsnätverket Adlink sälja annonser för 20.000 per månad. Försäljningen nådde 103 kronor och sedan drog annonsnätverket utan att först berätta om problemen, enligt Aftonbladet. Inget konstigt med det, tycker Adlink.


Aftonbladet och Boplats samarbetar på internet och hade tillsammans anlitat annonsnätverket Adlink för att sköta annonsförsäljningen. Tillsammans satte aktörerna ett mål på 20.000 kronor per månad. Men knappt en annons har sålts under hösten 2001.

- Adlink har misskött hela uppdraget, andra nätverk lovar inte mer än de kan hålla, säger Eva Åhlfeldt-Brådhe, försäljningschef för Aftonbladet.se.

Hon ifrågasätter Adlinks kompetens.

- Klarar man inte att sälja på Aftonbladet Bostad vet jag inte vad som behövs för att man ska sälja på nätet.

Eva Åhlfeldt-Brådhe är också irriterad över Adlinks sätt att informera om den misslyckade försäljningen.

- De har inte kommit tillbaka till oss. Ska vi jobba med ett säljnätverk måste det finna en öppen dialog.

Efter den misslyckade försäljningsinsatsen drog sig Adlink, ur samarbetet. Varför vet inte Eva Åhlfeldt-Brådhe.

- De säger att de ska avsluta samarbetet, men vill inte säga varför. De säger ingenting. En större öppenhet skulle inte skada.

Eva anser att Adlinks agerande kan skada branschen.

- Struntar annonsnätverken i kunderna har vi ett jätteproblem för branschen.

Det är inte bra för oss som jobbar med internet att det fungerar så här oseriöst.

Den ansvarige försäljaren på Adlink hänvisar till annonsnätverkets vd Niclas Hallstedt. Han säger:

- Det var inget speciellt case överhuvudtaget. Vi hade gemensamma säljmål, men det gick inte som vi hade tänkt oss. De sa att de inte var inte nöjda, så då tyckte vi det var det bättre att de hittade något annat nätverk.

Niclas Hallstedt vet inte exakt vad som hade avtalats mellan parterna.

- De (säljarna) har haft en diskussion ett antal gånger per månad med Boplats. Men hur Boplats och Aftonbladet har kommunicerat vet jag inte. Jag vet inte exakt vad vi hade sålt. Men det gick inte särskilt bra. De var inte nöjda med oss, så det fanns ingen stor anledning att jobba tillsammans. Vi hade kunnat göra det, men då hade vi fått ändra säljmålen.

Ni håller på att fusionera med konkurrenten Doubleclick. Är det därför ni har svårt att få till era åtaganden?

- Så är inte alls fallet. Så här är det för alla säljbolag. Det är inget speciellt. Man vet inte hur efterfrågan blir och det diskuterar vi kontinuerligt med sajterna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.