Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet stoppar rabatter för nya annonsörer

Publicerad: 21 September 1999, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Aftonbladet utvecklar en VIP-klubb för lojala annonsörer. Trogna kunder får bättre priser medan nya kunder inte kan räkna med några rabatter alls.


- Det går inte att komma direkt från gatan och be om ett provpris. De lojala

företagen står för 80 procent av vår omsättning och vi vill undvika att de

kunderna försvinner, säger Joakim Harping marknadskommunikationsansvarig på

Aftonbladets annonsavdelningen.

Rabatterade annonser är bara ett av de mervärden som Aftonbladet erbjuder sina

trogna annonsörer så att de ska stanna kvar.

- Det handlar främst om annat än prisförmåner, till exempel kan de få

förkörsrätt på attraktiva placeringar. Om ingen beställt sidan tre eller fem en

torsdag placerar vi hellre en lojal kund där istället för en ny kund.

Lojalitetsprogrammet kan också innebära att den trogna kunden får tillgång till

information före andra annonsörer.

- Det kan handla om att de får tillgång till läsarundersökningar,

undersökningar om upplaga och annons, sånt som är hårdvaluta för våra

annonsörer.

Cirka 400 personer, jämt fördelat på reklam- och mediebyråer, och 200

slutkunder berörs av Aftonbladets lojalitetsprogram.

- Trettio procent av de varumärkesannonsörer vi har idag är lojala. Sedan har

vi småannonsörer genom säljbolag, men de berörs inte av lojalitetsprogrammet.

Reklambyråer och mediebyråer som vi anlitar oss idag får också del av

programmet genom till exempel förköpsrätt.

Aftonbladets VIP-klubb är dock inte statisk.

- Det kommer ju nya företag på marknaden och är det så att de satsar

tillräckligt så kvalar de in i ligan som står för de 80 procenten av vår

omsättning. På motsvarande sätt kan andra uteslutas, säger Joakim Harping.

Lojalitetsprogrammet startade på prov före sommaren och är uppbyggt med

förebilder från Danmark och Norge. Aftonbladet blir enligt Joakim Harping den

första tidningen i Sverige som har lojalitetsprogram. Programmet kommer igång

på allvar vid årsskiftet.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.