Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet släpper in SD- men ger pengarna till Expo

Publicerad: 5 juni 2009, 14:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Aftonbladet låter, till skillnad från många andra andra stora medier, Sverigedemokraterna annonsera i sin tidning. Men pengarna de får in skänks till Expo, som granskar högerextrema grupper i Sverige.


Metro och TV4 har tidigare nobbat Sverigedemokraternas försök att köpa annonsutrymme i deras kanaler. Metros argument var att annonserna kunde skrämma bort andra annonsörer som inte vill synas bredvid det kontroversiella partiet.

På fredagen och lördag kommer dock annonser att dyka upp i Aftonbladet.

"Sverigedemokraterna har i allmänna val fått representanter invalda i demokratiska församlingar i en mängd kommuner runt hela landet. En central del i demokratin är att även partier och åsikter som man starkt ogillar ska ha möjlighet att göra sina röster hörda. Därför är det logiskt att Sverigedemokraterna kan köpa annonsplats så länge deras annonser följer den allmänna policy vi har och självklart också följer svenska lagar och regler", skriver Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet.se på den egna sajten.

"Att vara ansvarig utgivare innebär också att fatta personliga beslut. Jag vill inte bidra till att förstärka Sverigedemokraternas bild av sig själva som martyrer. Jag vill ha en öppen debatt om deras politik", fortsätter han.

Sverigedemokraterna betalar 39.000 kronor för utrymmet. Pengarna skänks nu alltså till Expo, som enligt Kalle Jungkvist "bedriver ett beundransvärt arbete för att kartlägga och avslöja högerextremism och främlingsfientlighet".

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.