Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet ser över mobil och taxi - ska spara 50 miljoner

Publicerad: 2 April 2007, 16:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Sedan årsskiftet har Aftonbladets koncernchef Carl Gyllfors propagerat för att kostnaderna ska minska trots rekordresultat år 2006. Hans mål är att kostnaderna ska ner med motsvarande 50 miljoner kronor under 2007.


Aftonbladet sålde för 2.7 miljarder år 2006 och gjorde ett rekordresultat på 316 miljoner kronor. Ändå ser koncernen över sina kostnader.

- Självklart. Vi diskuterar alltid kostnader, säger Fredrik Lindén, ordförande för Aftonbladets journalistklubb och styrelseledamot.

År 2006 startade Aftonbladet tre nya bolag, gratistidningen Punkt se, tv-kanalen TV7 och produktionsbolaget Aftonbladet Produktion. De nya bolagen kan kosta Aftonbladet 150-200 miljoner i förlust för 2007. Dessa faktorer kan ha att göra med att det pratas om ett sparpaket på Aftonbladet.

- Sparpaket är att ta i. Man ser över olika verksamheter så att inte pengar strömmar ur. Det kan vara höga mobilabonnemang eller att vi åker taxi för mycket. Det finns alltid sätt att spara pengar på. Men det får inte gå ut över kärnverksamheten.

Fredrik Lindén vill inte utveckla detaljerna i Aftonbladets kostnadsjakt.

- Det är några saker, men i detalj får du fråga ledningen om det. Det är inte så drastiskt.

Vad tycker du som fackchef om kostnadsöversynen?

- Det är sunt att vi har koll på vår ekonomi så att vi inte råkar i större trubbel om det inträffar något. Men inget ska gå till överdrift.

Så du delar ägarnas syn på översynen av kostnaderna?

- Vi har bra ägare som ser långsiktigt på de satsningar vi gör. Vi ser alltid över våra kostnader. Det gör ett sunt företag.

Carl Gyllfors är Aftonbladets koncernchef:

- Vi gasar med satsningar. Och satsar på att inte ha onödiga kostnader. Det har jag pratat om sedan början av året. Det handlar inte om ett besparingsprogram utan om att jobba smart med kostnader.

Inte heller Carl Gyllfors vill uppge detaljer i kostnadsminskningarna.

- Det handlar om hur vi handlar tryckerier och jobbar vi med våra it-system.

Och taxi och mobiltelefon?

- Det tittar vi på. Men det är ganska normalt.

Hur mycket smartare kan ni bli?

- Jag har inga siffror. En måttstock är att försöka att spara motsvarande inflationen varje år. Det brukar välskötta företag klara. Det är ett vanligt mått. Men det har jag inte kommunicerat ännu.

Med en inflation på runt 2 procent skulle det för Aftonbladets del handla om besparingar på 50 miljoner kronor per år.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.