Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet.se nobbar annonsör

Publicerad: 18 April 2002, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Den interna kritiken och klagomålen från läsarna blev för mycket. Aftonbladet.se nobbar nu spelföretaget ATGs kampanj med annonser utformade som artiklar.


ATG har tidigare kört annonserna på kvällstidningarnas sajter, men Aftonbladet tackar nej till fortsättningskampanjen.

- Vi har en stark annonspolicy eftersom vi är rädda om våra läsare. Gränsen är nådd med de här annonserna, vi vill inte lura läsarna att annonserna är artiklar. Ingen vinner på det här, varken Aftonbladet, annonsören eller läsaren, säger Eva Åhlfeldt Brådhe, försäljningschef på Aftonbladet.se.

Eva Åhlfeldt Brådhe poängterar att annonsformatet i sig inte ser ut som en artikel.

- Det är viktigt både ur kommersiell och redaktionell synvinkel att annonser och redaktionellt material inte blandas ihop. I det här fallet var det ATG som utformade annonsutrymmet som en artikel, det har inget med formatet att göra.

Annonsen, som ingick i en kampanj som avslutades i mitten av april, föreställde en artikel med rubriken "Astrid driver stall i tvårummare" med tillhörande bild på artikelns Astrid. Besökare som klickade på annonsen slussades vidare till ATGs kampanjsajt, där besökarna skulle lockas att bli kunder hos spelsajten ATG.se. Utöver en mindre annons-märkning var annonsen svår att skilja från tidningens övriga artiklar.

Enligt Eva Åhlfeldt Brådhe har reaktionerna varit starka.

- Vi har diskuterat det mycket internt och både läsare och Journalistförbundet har hört av sig. En lösning hade varit att ändra typsnitt men det ville annonsören inte gå med på. Därför tvingas vi tacka nej till fortsättningskampanjen.

Dagens Media har inte lyckats nå de ansvariga företrädarna för ATG.

Expressen.se avvaktar en utvärdering innan de bestämmer sig för om de ska fortsätta använda konceptet, enligt Pelle T Nilsson, affärsutvecklare på Expressen.se.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.