Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet.se i ny och dyrare kostym

Publicerad: 7 Januari 2009, 06:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

I dag är det premiär för Aftonbladets nya sajt, med 20 procent högre annonspriser. Inga andra sajter hänger på i uppgången.


Aftonbladet.se har enligt chefredaktören Kalle Jungkvist ofta kritiserats av designers för att vara en ful sajt. Läsarnas främsta kritik är att sajten är rörig med för många annonser.Den 7 januari ska Aftonbladet.se relanseras.

Bland nyheterna syns ett bredare huvudlöp och en avsevärt bredare högerspalt. Tidningen har gjort både ögonstudier och fokusgruppsintervjuer och förändrar flera annonsformat. Enligt Anders Berglund, försäljningsdirektör på Aftonbladet Nya medier, ska obsvärdet vara upp till dubbelt så högt på de nya formaten.

Samtidigt höjer tidningen priserna med upp till 15-20 procent på förstasidan.- Det blir färre annonser som blir större och får mer uppmärksamhet. Då gör vi vissa prisjusteringar. Men vi sänker också priserna på en del undersidor, säger Anders Berglund.

Fyra olika format försvinner, framför allt sådana som i dag ligger i annonsspalten till höger om sajten. Ett stort rektangulärt format ska ersätta. Aftonbladet börjar också erbjuda 25-procentig share of voice istället för 50 procent som i dag, det vill säga fyra annonsörer rullar på samma yta istället för två.

- Vi vill göra det enklare för annonsörerna att köpa och samtidigt öka värdet på de format som finns kvar, säger Anders Berglund.

Hos Bonnierkonkurrenten Expressen.se vill försäljningschefen Henrik Wahlstedt inte säga om det blir några prisförändringar efter nyår på sajten. - Vi ser över priserna just nu. Senast vi ändrade priser var i oktober, om det blir några förändringar nu kan jag inte säga. Men prislistan diskuteras hela tiden, säger Henrik Wahlstedt, som inte säger att konkurrentens förändringar påverkar Expressen.se.

Han vill inte säga om lågkonjunkturen gjort att några prishöjningar har fått ställas in.- Gör vi några förändringar så tar vi givetvis hänsyn till konjunkturen. Våra tillväxtförväntningar ligger i linje med IRMs vad gäller displayannonsering, även om de säkert måste skrivas ner något.

Varken Svd.se eller Dn.se har några planerade prisändringar vid årsskiftet. - Priserna är något vi tittar över varje månad, men som det är nu finns det ingen anledning att förändra något, säger Pernilla Boshuis, försäljningschef för Dn.se.

Sajten säljer huvudsakligen på exponeringar och Pernilla Boshuis ser ingen anledning till att förändra det. Enligt henne har Dn.ses försäljning inte heller märkt av lågkonjunkturen.Aftonbladets förändringar innebär att flera format som många andra sajter i dag också använder försvinner. Samtidigt blir formaten mer lika europeisk standard.

Bli prenumerant på Dagens Media - klicka på bilden! Aftonbladet.ses chefredaktör Kalle Jungkvist: - Det blir färre fast värre format nu, kan man lite skämtsamt säga. De nya formaten blir mer integrerade i designen och kommer närmare det redaktionella innehållet, säger Kalle Jungkvist.

Under 2009 kommer Aftonbladet Nya medier också ändra modell för hur annonserna säljs och sälja mer och mer på exponeringar istället för på tid. I början av 2009 lanseras också en ny hälsosajt. - Vi har Sofis Mode och Wendela, som på kort tid blivit riktigt stor. Efter årsskiftet rullar vi ut en hälsosatsning som bygger på samma koncept, säger Anders Berglund.

D en här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 20, 2008.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.