Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet ökar resultatet

Publicerad: 27 Februari 2009, 06:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Aftonbladet och Aftonbladet.se redovisar en vinst på 324 miljoner kronor under 2008, en ökning från 303 miljoner år 2007. "Vi gör ett mycket bra resultat", säger Carl Gyllfors, vd på Aftonbladet, till Dagensmedia.se.


Det är nya medier som står för den största tillväxten - resultatet på 105 miljoner är högst någonsin.

De sammantagna annonsintäkterna uppgick till 794 miljoner - också det rekord. Omsättningen landade på drygt 3 miljarder. Däremot minskade resultatet kraftigt under det fjärde kvartalet - från 81 miljoner 2007 till 45 miljoner norska kronor. Däremot ökade omsättningen under perioden frpn 710 till 723 miljoner.

Aftonbladet Tillväxtmedier visar enligt ett pressmeddelande på "starka utveckling", men inga konkreta siffror släpps. Däremot berättar Aftonbladet att försäljningen av Blocket och Bytbil till koncernkusinen Schibsted Classified gav en reavinst på 2,3 miljarder.

Schibstedkoncernen meddelar i dag att man ska spara över 1 miljard kronor. I Sverige drabbas aftonbladet hårdas, enligt bokslutet, och ska spara knappt 190 miljoner kronor.

- Vi gör ett mycket bra resultat, troligen det bästa någonsin med tanke på konjunkturläget. Vi visar att vi är marknadsledande i Sverige på kvällstidning, nättidning, mobil- och webb-tv, säger Carl Gyllfors, vd på Aftonbladet.

Ni ska spara 187 miljoner. Hur?

- Vi har redan arbetat in 100 miljoner i besparingar under hösten. En stor del av det här har vi redan genomfört i form av förbättringar på alla olika avdelningar och vi fortsätter att dra ned på kostnader. Men vi har ingen konkret besparingsplan och inga konkreta beslut på neddragningar.

Hur har 2009 börjat?

Det har börjat ganska svagt vad gäller annonsläget. Det kommer att bli viktigt att fortsätta sälja bilagor och tilläggsprodukter och det gör vi nu.

Hur blir det att ligga i samma bolag som SvD?

- Spännande, vi har redan ett samarbete runt en it-avdelning och har rekryterat en gemensam inköpschef.

Är det du som tar över vd-posten på Schibsted Sverige nu?

- Det är något som du får tala med Gunnar Strömblad om.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.