Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet och Elle startar modesajt

Publicerad: 20 Februari 2001, 08:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Aftonbladet och Elle inleder ett samarbete om en gemensam modesajt för kvinnor. Samarbetet inbegriper redaktionellt material såväl som ett gemensamt annonspaket med ett nytt annonsformat.


Elle och Aftonbladets samarbete ska leda till att de båda tidningarna

publicerar artiklar från respektive tidning på en gemensam modesajt. Sajten ska

heta mode och inledningsvis ligga under aftonbladet.se/kvinna.

- Vi vill utöka den mjuka delen på Aftonbladet.se. Vi är praktiskt lagda medan

Elle tillför inspiration och känsla, säger Lena Widman, feauturechef på

Aftonbladet.se.

I ett första skede handlar samarbetet om mode och trender.

- Men vi kommer även att samarbeta om mat och trädgård.

På den gemensamma sajten byggs sidorna med material från båda tidningar.

Det kan handla om ett större modereportage från Elle omgärdat av material från

Aftonbladet.

Det är Aftonbladet som står för det redaktionella urvalet. I utbyte får Elle

en rivstart för sina ännu olanserade sajt, Elle.se.

- Vi vill få mer trafik och få tillgång till Aftonbladets upparbetade

annonsmarknad, säger Magnus Kepinski, försäljningschef för nya medier på

Hachette som ger ut Elle.

Varför ska ni lyckas när Bonnier fick lägga ner Kvinnor.net nyligen?

- Aftonbladet och Elle är starka varumärken. Vårt samarbete kanske är vad

branschen behöver. Annonsörerna behöver starka varumärken och nya format.

I början av mars lanserar Hachette Elle.se på allvar. Sajten är i drift men är

ännu inte lanserad.

- Vi kommer att göra kampanjer både off och on line, säger Magnus Kepinski.

Eva Åhlfeldt Brådhe, försäljningschef på Aftonbladet nya medier hoppas göra

goda affärer med hjälp av det kvinnopaket som de två tidningarna tar fram.

- Annonsörerna får ett exklusivt kvinnopaket. Då ingår exponeringar på

Aftonbladet.se och Elle.se. Och ett exklusivt annonsformat som vi kallar

"uppslag" som ligger mitt i den redaktionella miljön. Det blir som en liggande

stortavla mitt på sidan.

Samarbetet ska vara igång den 10 mars. Annonspriserna är ännu inte klara.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.