Aftonbladet minskar sin Almedalsbevakning

Eric Rosén, på Aftonbladet.

Foto: Magnus Sandberg

"Blivit ett sätt för mediehusen att spänna musklerna inför varandra", skriver Aftonbladets Eric Rosén om anledning bakom tidningens ny Almedalen-strategi.

De satsningar som görs under Almedalen möts inte upp av intresset från läsare och tittare och nyhetsvärdering kring veckan har blivit skev. 

Det är anledningen till att Aftonbladet väljer att dra ned på sina satsningar i samband med Almedalen. Det skriver Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet på Medievärldens sajt

"Det är inte bara på fastlandet man frågar sig varför det eldas så frejdigt för kråkorna under Almedalsveckan. Det är också ett av de vanligaste samtal som förs i Visby under veckan, vare sig man möter politiker, företrädare för ideella organisationer eller journalister. Svaret på frågan är till stor del att det blivit ett sätt för mediehusen att spänna musklerna inför varandra. Så länge som alla andra är där och maximerar sina resurser vågar ingen bromsa", skriver Eric Rosén. 

Aftonbladet kommer fortsätta att bevaka de politiska talen och exempelvis ha politiska reportrar och kommentatorer på plats, men de andra satsningarna kommer skruvas ned. 

Tidningen kommer inte ha ett stort tält, aktiviteterna på plats kommer bli färre och antalet tv-sända timmar kommer minska. 

Vidare skriver Eric Rosén att de resurser som nu tas från Almedalen kommer läggas på att bevaka andra platser som i den kommande reportageserien "Den döende glesbygden".

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-29 10.48Uppdaterad 2018-11-29 12.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: