Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet lanserar nio lokala sajter

Publicerad: 18 Januari 2007, 07:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Den 23 januari släpper Aftonbladet ytterligare nio lokala sajter. Tillsammans med sajterna för Stockholm, Göteborg och Malmö blir det alltså totalt tolv lokala sajter för Aftonbladet. Chef för sajterna blir Sofia Olsson Olsén.


Målet med sajten är att kunna sammanlänka Aftonbladet.se med mediehusets andra sajter såsom blocket.se, bytbil.se, hitta.se samt de ekonomiska sajterna.

Även lokala bloggportaler kommer att finnas.

- Det är en stor satsning som innebär att Aftonbladet Nya Medier kommer att öka sina intäkter kraftigt. Exakt hur mycket vi budgeterar är inte klart, men det blir en markant ökning, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier.

Han berättar att såväl annonsutvecklingen som utvecklingen för Aftonbladets olika betaltjänster ser väldigt bra ut.

Kommer ni att konkurrera med lokaltidningarnas nättidningar?

- På ett sätt gör vi det, men samtidigt spelar vi i olika ligor. De har hela redaktioner som kan producera material för sajterna. Vi är bra på att koordinera mellan våra olika plattformar för att bygga ett marknadstorg som är bra för annonsörerna.

Han säger att han väntar på en explosion på de lokala webbmarknaderna.

- Vi tror att vår närvaro på de lokala marknaderna kan få en viss effekt. Med fler aktörer på de lokala webbmarknaderna kan det bli en stark ökning för alla.

De sajter som lansera 23 januari är Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro, Karlstad, Linköping, Norrköping, Jönköping och Helsingborg.

Erik U:son Dahlström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.