Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet köper elupphandlare

Publicerad: 2 Februari 2009, 14:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Aftonbladet förvärvar Kundkraft AB, som hjälper konsumenterna att hitta det billigaste elbolaget. "Vi räknar med att kunna använda både affärsmodellen och kundstocken i andra sammanhang", säger Mats Eriksson, vd på Aftonbladet Tillväxtmedier.


Konsumenterna kan ansluta sig via ett webbformulär som ger Kundkraft rätten att förhandla elleverantör åt dem. Varje gång avtalstiden med ett elbolag går ut genomför Kundkraft en ny förhandling, automatiskt. Det elbolag som erbjuder lägst pris får sedan köpa kunderna av Kundkraft.

- Vi är intresserade av den här nya affärsmodellen, den är som gjord för att ta vidare, att man handlar upp kollektivt, säger Mats Eriksson, chef för Aftonbladet Tillväxtmedier.

Kundkraft har med små medel byggt upp en kundstock på 45.000. Den hoppas Aftonbladet kunna göra betydligt större med sina interna kanaler.

- Det kan också bli tal om externa åtgärder men det är för tidigt att säga. Den här kundstocken har byggts upp via mun-till-mun och vi tror att vi kan få in massa nya abonnenter, säger Mats Eriksson och fortsätter:

- Sedan räknar vi med att kunna använda både affärsmodellen och abonnenterna i andra sammanhang.

Vad kostade Kundkraft?

- Det är en konfidentiell siffra.

Aftonbladet Tillväxtmedier förvärvade prisjämförelsesajten Prisjakt i juni 2006.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.