Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet börjar sälja kontakter

Publicerad: 31 maj 1999, 09:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

Aftonbladet provar ett nytt prissättningssystem där annonsörerna köper garanterade läsarkontakter. Men hjälp av TS-siffror och Sifo-undersökningar ska annonsörerna få garantier för att rätt antal människor har läst tidningen där annonsen är införd.


Det är på mediebyråns CIA Mediamarketings initiativ som Aftonbladet har tagit

fram det nya prissättningssystemet, som de kallar "run by paper". Uttrycket

anspelar på "run by station", som är det system som TV använder när kanalerna

själva placerar ut reklaminslagen tills rätt antal tittare har sett dem.

I Aftonbladets fall erbjuds annonsören tre införanden under en niodagarsperiod.

Aftonbladet väljer själv när annonserna ska införas under perioden. När TV

använder tittarstatistik från MMS panelmätningar, använder Aftonbladet sina

egna TS-reviderade, upplagesiffror för olika veckodagar kombinerat med Sifos

Mediapuls som anger hur många som har läst Aftonbladet en viss dag.

Kombinationen ska ge ett mått på hur många läsare som har haft möjlighet att se

annonsen.

TV-kanalerna har möjlighet att placera reklaminslagen vid olika tidpunkter för

olika dagar. Aftonbladet kan bara placera ut annonserna på olika dagar.

Aftonbladets system innebär att annonsörerna kan få stora överleveranser.

Saknas det en enda läsare, måste tidningen köra annonsen en gång till och det

kan innebära att åtskilliga extraläsare får se annonsen. Telia Infomedia

Respons, som har varit testkund, köpte exempelvis 10,4 miljoner kontakter, men

fick 11,1 miljoner.

Fördelen för Aftonbladet är att tidningen får en jämnare beläggning.

Med Aftonbladets nya system kostar tusen kontakter 83 kronor, det gäller en

helsida i fyrfärg.

Det går även att köpa halvsidor och uppslag. Priserna ligger 10-20 procent

lägre än normaltaxan. Aftonbladet testar den nya prissättningen fram till

första september.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.