Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aftonbladet anklagar Expressen för plagiat

Publicerad: 1 Augusti 2008, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Aftonbladets nöjesredaktion tycker att Expressen har stulit deras undersökning om Sveriges hetaste programledare.


Aftonbladet har i elva år låtit Sveriges tv-chefer rösta fram sina favoriter bland landets programledare.

Den senaste undersökningen om Sveriges hetaste programledare presenterade tidningen den 20 juli i år. Vinnare blev TV4s David Hellenius, som jublar över ett uppslag.

I dag, knappt två veckor efter Aftonbladets artikel, redovisar Expressen resultaten från en nästan exakt likadan undersökning.

Precis som i Aftonbladets undersökning presenteras David Hellenius som vinnare över två sidor.

Klas Lindberg, nyhetschef på Aftonbladets nöjesredaktion:

- På ett sätt är det kul att Expressen uppskattar våra grejer så oerhört mycket att de snor dem rakt av. Å andra sidan måste det ju vara lite tråkigt för deras läsare att få läsa kopior på våra format.

Expressen har även tidigare inspirerats av Aftonbladet. I vintras gjorde Expressen en intervjuserie som påminde starkt om Aftonbladets mångåriga format nöjeslistan, där kända personer intervjuas varje dag som en nedräkning inför julafton.

- Man tycker väl kanske att de borde kunna komma på egna idéer eller hitta egna varianter på våra grepp, säger Klas Lindberg.

Dagens Media har utan framgång sökt Expressens nöjeschef Bo Liljeberg, som är på semester.

Irina Halling, informationschef på Expressen:

- Jag är på semester och känner inte till det här. Men det där låter inte så jätteunikt, alla har vi haft tv-pris genom åren på olika sätt, säger hon.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.