Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Affärsvärlden om nya VA - "Akt av desperation"

Publicerad: 12 Februari 2009, 14:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

I dag är det premiär för nya Veckans Affärer. Dagensmedia.se lät ärkerivalen Affärsvärlden recensera. "Det är tydligt att de vill närma sig oss. Jag ser det lite som en akt av desperation", säger Jon Åsberg, chefredaktör för Affärsvärlden.


Kriget om läsarna mellan Affärsvärlden och Veckans affärer fortsätter. Och ordkriget hårdnar.

I dag landade premiärnumret för omgjorda Veckans Affärer. Chefredaktören Pontus Schultz berättar i ledaren att den nya formen ska fyllas med bland annat mer börs, fler analyser och mer energi.

Även Affärsvärlden kom vid årsskiftet ut i ny kostym. Tidningen gav också nyligen beskedet att de sänker utgivningstakten samtidigt som prenumerationspriset höjs.

Nya Veckans Affärer. - Som jag ser det slänger de in handduken i annonsmatchen. Vi har tagit positionen som etta, sade Pontus Schultz då till Dagensmedia.se.

I dag slår Affärsvärldens chefredaktör Jon Åsberg tillbaka med full kraft.

- Vi gjorde om vår tidning vid årsskiftet och jag ser deras omgörning lite som en akt av desperation, säger han och fortsätter:

- De har dragit ned på bildbudgeten rejält och framför allt lämnar tidningen det lifestyle-koncept som man har kört hårt på i tre år. De drar väl konsekvenserna av att de nått en all-time low i räckvidd.

Jon Åsberg tycker att Veckans Affärer i och med omgörningen närmar sig Affärsvärlden.

- Tidningen är mer åt vårt håll. Men vi har vår satsning på kartläggningar, granskande jobb och "story behind the story". Där verkar de inte vara på väg in, säger han.

Han slår även tillbaka mot Pontus Schultz påstående att Affärsvärlden skulle slänga in handduken i annonsmatchen.

- Det är bara att titta på rm-siffrorna (Sifo Reklammätningar). Det är vi som är etta.

Styrkeförhållandet mellan de två tidningarna, som i stort sett slåss om samma läsare är relativt jämt.

I den senaste Orvestomätningen (Orvesto konsument 2008:3) vinner Veckans Affärer knappt med en räckvidd på 103.000 mot Affärsvärldens som tappade nästan var sjätte läsare och landade på 98.000 läsare.

I den, med tanke på tidningarnas målgrupp viktigare mätningen Orvesto näringsliv, har de båda tidningarna tappat i räckvidd under de senaste åren.

Sedan 2004 har Veckans Affärer tappat hela 37 procent av sin räckvidd, medan Affärsvärlden bara har backat med 10 procent.

I den senaste Orvesto näringsliv (2008) vinner Affärsvärlden klart med en räckvidd på 62.000 läsare. Samma siffra för Veckans Affärer är 53.000.

Även på webben är Affärsvärlden klart större med 89144 unika webbläsare vecka 6 medan Va.se nådde 64444 unika webbläsare.

Affärsvärlden ägs av Talentum, där även Dagens Media ingår, och Veckans Affärer ägs av Bonnier.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.