Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Affärsvärlden kastar in handduken"

Publicerad: 20 Januari 2009, 12:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Veckans Affärer ger i år ut åtta temamagasin under namnet Veckans Affärer Agenda. Samtidigt passar chefredaktören Pontus Schultz på att ge en känga till konkurrenten Affärsvärlden.


Veckans Affärer registrerade namnet Veckans Affärer Agenda i början av december förra året. Då ville chefredaktören Pontus Schultz inte berätta om sina planer.

Nu står det klart att VA under 2009 kommer att ge ut åtta extra magasin med fördjupningar inom olika ämnen, under namnet Veckans Affärer Agenda. Bland annat blir det ett kvinnonummer i samband med den 8 mars och ett reklamnummer i anknytning till Guldägget.

Tidningarna, som får en egen limmad rygg, går ut till prenumeranterna men ska också extradistribueras på olika platser och event beroende på tema. VA gav redan under 2008 ut temanummer och Veckans Affärer Agenda är en fortsättning på den satsningen.

- Men nu får magasinen längre livstid, de ligger kvar i sex veckor i butikerna. På det sättet slipper läsarna dåligt samvete för att de inte hinner läsa dem på en vecka. Vi får också utrymme att göra det lite längre och lite mer fördjupande, säger han.

Den 12 februari får också huvudtidningen Veckans Affärers magasin ny form och ska enligt Pontus Schultz bli mer instrumentell.

- Vi lyfter fram börsmaterialet mer också, säger han.

Som Dagens Media rapporterade igår har konkurrenten Affärsvärlden dragit ned på utgivningen med tre nummer samtidigt som man höjer priset.

- Som jag ser det slänger de in handduken i annonsmatchen. Vi har tagit positionen som etta, de har skurit bort 20-25.000 av sin upplaga och i stort sett fördubblat prenumerationspriset på 18 månader. De går mot en smalare publik, säger Pontus Schultz.

Hur går det för er då?

- Jag tror ingen kan säga att de är opåverkade av lågkonjunkturen. Annonssidan är okej, men har börjat svagt medan konceptsidan ser mycket bra ut. Hur det blir på webben vet ingen, säger Pontus Schultz.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.