Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Affärsvärlden blir Visma

Publicerad: 11 April 2007, 11:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Besökare som går in på Affarsvarlden.se möts den närmaste veckan av en Visma-logga i stället för Affärsvärldens logga i vänsterkrysset. Det handlar om ett nytt annonsformat.


- Jag tror vanligtvis inte att besökaren tittar på logotypen på en sida, men man märker ändå när den förändras och något nytt händer, säger Magnus Sjöbäck, försäljningschef för internet på Talentum som ger ut Affärsvärlden.

Programvaruföretagets logga syns bara när en ny besökare kommer till sidan. Så fort besökaren navigerar runt till andra sidor på Affarsvarlden.se syns tidningens logotyp i stället. Samtidigt syns reklamen för företaget på andra platser på sajten, till exempel på toppbannern.

Hur kom ni på den här idén?

- Vi tittar hela tiden på nya spännande annonsformat. Det var jag som föreslog det här formatet för kunden och för byrån Scream och sedan nappade kunden.

Betalar annonsören extra för att synas i stället för er logotyp?

- Ja.

Kampanjen började i går och ska gå i en vecka. Sedan ska idén utvärderas, men redan nu finns det flera andra annonsörer som är intresserade av annonsformatet enligt Magnus Sjöbäck.

Kan det här annonsformatet dyka upp på flera av Talentums sidor?

- Nu provar vi bara med Affärsvärldens sida men det är inte omöjligt att det kan bli aktuellt på andra sidor också.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.