Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Affärsajterna gör om sig

Publicerad: 28 Maj 2001, 12:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Computer Sweden, Vision och Finanstidningen har de senaste veckorna byggt om sina sajter. På onsdag kommer även bjässen di.se med en ansiktslyftning och en ny tung tjänst.


Den viktigaste nyheten på di.se är tjänsten Stockwatch som samlar information

om de 410 börsnoterade företagen i form av artiklar från Dagens Industri,

företagens egna pressmeddelanden och chattar kopplade till de olika företagen.

- Vi tror att Stockwatch ska få lika stort genomslag som DI Trader fick när den

lanserades för ett år sedan. Stockwatch ska ge allsidig information så att de

aktieintresserade inte ska behöva surfa runt på en massa ställen, säger

Christer Mårdbrant, chefredaktör på di.se.

I övrigt putsar Dagens Industri upp sajten.

- Det är en vanlig ansiktslyftning. Förra gången gick det lite väl snabbt. Det

var så mycket hallå kring Ekonomi 24 som skulle starta då. Den här gången har

vi gjort grundjobbet bättre.

Christer Mårdbrant tycker att omgörningarna kommer betydligt snabbare på

internet än i papperstidningen.

- Sajten känns gammal redan ett år efter den förra omgörningen.

Papperstidningar gör man om var tredje eller femte år.

Computer Sweden sjösatte en ny version av sin sajt med en helt ny form förra

måndagen.

- Vi behövde en större omgörning. Man får snabbt en känsla att det är dags att

byta form på nätet. Men vem vet, det kanske lugnar ner sig om tio år, säger

Erik Geijer webbansvarig på CS.

Framförallt lyfter CS fram sina nyhetsavdelningar.

- Grundutmaningen är att lyfta fram bra saker som annars kan försvinna i bruset

utan att tappa nyhetsfokus.

Vision har bytt form fyra gånger sedan starten 1999. Den senaste versionen kom

för några veckor sedan.

- Den förra sajten var råddig och vi kände verkligen att vi behövde göra om

den, säger Bengt Uggla portalchef på Vision. Sajten har växt mycket mer än vad

vi hade räknat med i början och vi lär oss och blir bättre på att handskas med

det här mediet.

På Vision förs nu en diskussion om att ta betalt för delar av sajten.

- Vi har inte beslutat något, men det skulle kunna gälla fördjupad information

till nischade målgrupper inom olika ämnesområden, säger Bengt Uggla.

Finanstidningen har de senaste veckan genomfört flera förändringar på sajten.

- Det är ingen big bang utan rör sig om små förändringar. Vi har vi lagt om

hela grundstrukturen för att få en snabbare sajt och då passade vi på att göra

om grafiken lite, säger Per Lundsjö, chefredaktör på Finanstidningen.

Ekonomi24 har däremot inte byggt om sin sajt och har heller inga planer på det.

- Det blir små förändringar under resans gång. Och det finns en massa

möjligheter som vi skulle vilja exploatera, om det fanns obegränsat med pengar.

Men det gör det ju inte, säger Mats Edman, vd för Ekonomi24.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.