Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Aegis vinner Lantmännens storpitch

Publicerad: 15 Augusti 2008, 10:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Aegis-byråerna Carat och Vizeum vinner Lantmännens omtvistade pitch. Starcom och Scream tappar därmed sina uppdrag.


Som Dagens Media tidigare rapporterat om ska Lantmännen samordna marknadsföringen och kommunikationen för de över 40 varumärkena som omfattas av koncernen.

Uppdraget har nu gått till Aegis.

- Det ska bli jättespännande. Det är ett stort uppdrag, både i volym och antal varumärken. Dessutom gäller uppdraget hela Norden, säger Göran af Klercker, koncernchef för Aegis i Sverige.

Tidigare har uppdragen legat hos ett flertal byråer, inklusive Starcom och Scream. Lantmännen spenderade drygt 58 miljoner bruttokronor på medieköp förra året, enligt Sifo Reklammätningar. Oadresserad DR och landsortspress är huvudkanalerna. Aegis har lagt mycket krut på att sno åt sig kontot.

- Vi gick in med resurser från många olika delar av vår koncern, samt med personal från kontoren i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Göran af Klercker.

Som Dagens Medias tidigare rapporterat om har det stormat kring storpitchen. Lantmännen hävdade länge att det inte rörde sig om en pitch och att de därför inte behövde följa branschens rekommendationer om ersättning och antalet byråer som bjuds in.

Bråket ledde till att Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer ser över sina pitchrekommendationer. Göran af Klercker säger att tvisten inte påverkat Aegis arbete med upphandlingen.

- Nej, det tycker jag inte. Jag tycker det hela har löpt ganska smärtfritt, säger han.

Enligt Lantmännen avgjorde byråernas kompetens inom digitala medier, analys och research. Samtidigt flaggar Lantmännen för en kommande rekalmbyråupphandling. Koncernens varumärken inkluderar Axa, Kronfågel, Kungsörnen, Gooh, Skogaholm, Hattings och GoGreen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.