Adtechbolagen om 2019: "Fortsatt fokus på säkra mätmetoder"

Nick Morley är operativ chef på på Integral Ad Science i EMEA-området.

Del 4 av 4. Dagens Media låter chefer på fyra internationella adtechbolag berätta hur de ser på 2019. Vilka blir de stora trenderna? Sist ut är Nick Morley, som är operativ chef på på Integral Ad Science i EMEA-området.

– För att beskydda och maximera styrkan i digitala investeringar är brand safety tillsammans med hanteringen av ad frauds och viewability avgörande. Utvecklingen av verifieringsteknologi gör det möjligt för annonsörer att se bortom den digitala försörjningskedjans utmaningar, och fokusera på resultat.

Under 2018 har två tredjedelar av display-annonserna på desktop bedömts som synliga inom Norden. Detta i enlighet med reklamindustrins standard där minst 50 procent pixel på skärm i minst en sekund, uppnåtts, hävdar Nick Morley.

 – Sverige har parallellt sett en drastisk minskning av risker kopplade till digital annonsering. Närmare bestämt har riskerna minskat med 67 procent – tack vare förbättringar och ökad medvetenhet kring de här frågorna det gångna året, säger han och fortsätter:

– När vi nu går in i 2019 fokuset att öka vad gäller viewability, brand safety och bekämpandet av ad frauds, på både köp- och säljsidan. Adtech-industrin kommer att fortsätta fokusera på att utveckla säkra mätmetoder som ger viktiga affärsresultat. Det kommer i sin tur att bidra till djupare insikter för marknadsförare när det gäller att förstå den digitala annonseringens verkliga potential.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2019-01-02 13.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: